Лінкі ўнівэрсальнага доступу

Гарадзенскія мастакі не малююць апошняга караля


У гарадзенскім Новым замку ў нядзелю другі раз правялі “Ноч у музэі”. Летась гваздом праграмы стала старажытная шахматная ладзьдзя, скрадзеная з экспазыцыі, але знойдзеная і вернутая ў музэй. Цяперашняй рэліквіяй стала “канстытуцыя” сойму 1793 году, які зацьвердзіў другі падзел Рэчы Паспалітай. Фаліянт быў выстаўлены ў залі гістарычна-археалягічнага музэю, дзе адбыўся гэты сумнавядомы сойм, названы “маўклівым”.

Карэспандэнт: Пачаўся бой віцязяў, супраць іх выйшаў бяззбройны маладзён, які іх неяк перамог. Сцэну назіраў паэт Юры Гумянюк, ён фатаграфаваў. Скажыце, маладзён, які паказваў прыёмы з касой, неяк нагадаў беларускіх касінераў ці не?

Гумянюк: Крышачку нагадаў. Я хачу сказаць, што назіраў за першай часткай, што адбылася ў Старым замку, там сама стылістыка была іншай – лучнікі, сярэднявечныя дамы, – мне яны ў стылёвым сэнсе больш спадабаліся.

Арыгінал “канстытуцыі” гарадзенскага сойму 1793 году

Карэспандэнт: Тыя, хто прыйшоў на “Ноч у музэі” у Сэнатарскую залю Новага замку, змаглі адчуць атмасфэру сойму 1793 году. Дырэктар музэю Юры Кітурка паказаў месца, і ўсе павярнуліся ў той бок, дзе стаяў калісьці каралеўскі трон і сядзеў кароль Станіслаў Аўгуст Панятоўскі. Спадар Кітурка паказаў рукапісныя дакумэнты гэтага сойму, якія былі сшытыя ў асобную кнігу.

Спадар дырэктар, тут зачытвалі ўрыўкі з раману польскага пісьменьніка, нобэлеўскага ляўрэата Ўладыслава Рэйманта “Апошні сойм Рэчы Паспалітай”. Атрымліваецца, што беларускія пісьменьнікі не зьвярталіся да гэтай тэмы?

Кітурка: Не, гэта сапраўды так, не зьвярталіся. Па праўдзе кажучы, усё XIX і таксама XX стагодзьдзі постаць Станіслава Аўгуста была вельмі непапулярная – ня толькі ў нас, але ў Польшчы, дзе да гісторыі ставяцца з большай павагай.

Карэспандэнт: Але мастакі гарадзенскія таксама не зьвярталіся да апошняга караля, хаця малявалі іншых гістарычных асобаў, таго ж караля Стэфана Баторага. У вашым музэі ёсьць бюст Станіслава Аўгуста, а вы б не хацелі мець і партрэт таксама?

Кітурка: Было б цікава мець яго партрэт, але ж яго няма дзе ўзяць, бо сапраўды апошняга караля ніхто не малюе.

Бюст Станіслава Аўгуста Панятоўскага

Наведнікі “Ночы ў музэі” таксама ўбачылі ў замкавым падворку сцэны, падрыхтаваныя клюбам славянскага адзінаборства “Арыдан”, рок-опэру “Ісус Хрыстос – супэрзорка”, якую на прыступках Новага замку пад ночным небам паказалі навучэнцы пэдагагічнага каледжу.

Удзельнікі клюбу славянскага адзінаборства “Арыдан” на замкавым падворку
Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG