Сьцісла:
- Кантроль над духоўным жыцьцём грамадзян і грамадзтва ў цэлым — гэта відавочная прыкмета таталітарызму.
- Рэжым імкнецца гвалтам прымусіць грамадзтва прыстасавацца да патрэбаў рэжыму.
- У аснове таталітарнай трансфармацыі беларускага грамадзтва няма ідэалёгіі, а ляжыць прагматычны інтарэс утрыманьня ўлады.
- Грамадзянская супольнасьць у прынцыпе ня можа існаваць у таталітарнай дзяржаве.
- Рэжым бачыць пагрозу для сябе ў беларускасьці як зьяве — у розных яе праявах.
Характэрная прыкмета апошняга часу: рэпрэсіі распаўсюджваецца на сфэры, якія тычацца духоўнага жыцьця грамадзтва.
Адбываецца пагром незалежных выдавецтваў і кнігарняў.
- У краму «Кнігаўка» ў дзень яе адкрыцьця прыйшлі сілавікі, затрымалі яе гаспадара Андрэя Янушкевіча.
- Паводле неафіцыйнай інфармацыі, у Беларусі маглі забараніць продаж рамана Оруэла «1984».
- «СБ. Беларусь сегодня» назвала Раман Альгерда Бахарэвіча «Сабакі Эўропы» «экстрэмісцкім матэрыялам» (хоць афіцыйнай пастановы на гэты конт не існуе).
- У Горадні на наступны дзень пасьля адкрыцьця закрылі мастацкую выставу станковай скульптуры.
І шмат іншых падобных фактаў.
Вайна з кнігамі, культурай, змаганьне з іншадумствам (людзей садзяць за краты за падпіску на незалежныя мэдыя, аб’явіўшы іх «экстрэмісцкімі»), кантроль над духоўным жыцьцём грамадзян і грамадзтва ў цэлым — гэта відавочная прыкмета таталітарызму. Бо пры аўтарытарным рэжыме ў асноўным забаронена толькі барацьба за рэальную ўладу. Усё астатняе дазваляецца.
ГЛЯДЗІЦЕ ТАКСАМА: Паляваньне на «Кнігаўку». Прапагандысты вучаць журналістаў называць рэчы сваімі імёнаміПратэсты 2020 году рэзка памянялі ўсю парадыгму разьвіцьця краіны. Захаваньне сацыяльнага статус-кво стала немагчымым. Улада паўстала перад дылемай: альбо прыстасоўвацца да патрабаваньняў грамадзтва, пачынаць рэформы, альбо імкнуцца гвалтам прымусіць грамадзтва прыстасавацца да патрэбаў рэжыму.
Лукашэнка ні хвіліны не вагаўся: адназначна выбраў другі варыянт. Дзеля гэтага быў выкарыстаны голы гвалт як адзіны і ўнівэрсальны спосаб вырашэньня ўсіх праблем.
І не сказаць, што ў рэжыму ў гэтым пляне нічога не атрымліваецца. Незадаволеныя ў масавым парадку выціскаюцца за мяжу. Расьце колькасьць спажыўцоў дзяржаўных мэдыя, што патроху ўплывае на грамадзкія настроі.
У прынцыпе, тут Лукашэнка паўтарае досьвед клясычных таталітарных рэжымаў. У краінах з камуністычнымі рэжымамі, найперш у сталінскім СССР, нацысцкай Нямеччыне, улада даволі радыкальна перабудоўвала, трансфармавала грамадзтва пад свае стандарты, уяўленьні, ідэалы. У Кампучыі часоў Пол Пота зьліквідавалі нават гарады.
ГЛЯДЗІЦЕ ТАКСАМА: Выдаўцу Андрэю Янушкевічу прысудзілі 10 дзён арыштуАле ёсьць адно важнае адрозьненьне. У аснове клясычных таталітарных рэжымаў ляжала ідэалёгія. Няхай варварская, антыгуманная, але менавіта яна задавала парамэтры трансфармацыі.
У беларускім выпадку ніякай ідэалёгіі няма. У Расеі, дзе адбываюцца аналягічныя працэсы, ёсьць квазіідэалёгія «русского мира». У Беларусі і таго няма. У аснове таталітарнай трансфармацыі беларускага грамадзтва ляжыць прагматычны інтарэс утрыманьня ўлады. То бок захаваньне ўлады ў чыстым выглядзе, без усялякіх нюансаў і прымешак.
ГЛЯДЗІЦЕ ТАКСАМА: Гранітныя сымбалі чужой імпэрыі. Чаму Латвія наважылася на дэмантаж савецкага помніка ў РызеЦалкам лягічна, што ўлады ўзялі курс на ліквідацыю грамадзянскай супольнасьці як інстытуту. Зусім не таму, што Захад увёў санкцыі, як тлумачыў Уладзімер Макей. А таму, што грамадзянская супольнасьць у прынцыпе ня можа існаваць у таталітарнай сыстэме.
Імкліва фармуецца мадэль карпаратыўнай дзяржавы як звыклы мэханізм кантролю за палітычнай ляяльнасьцю работнікаў. У рэчышчы гэтага курсу цалкам лягічнымі зьяўляюцца пэрыядычныя набегі на прыватныя структуры ў розных сфэрах (ІТ-галіна, банкаўскі сэктар, мэдыцына і інш.). Задача адціснуць бізнэс, чарговым разам атрымаць выкуп за права існаваньня не адзіная і, здаецца, не галоўная. Асноўная мэта такіх «наездаў» палягае ў тым, каб мінімізаваць сацыяльную вагу і грамадзкі статус недзяржаўных структур, бо іх палітычная ляяльнасьць да рэжыму сумнеўная.
ГЛЯДЗІЦЕ ТАКСАМА: Таварыства беларускай школы зьліквідавалі на ягонае 100-годзьдзеСтавараецца ўражаньне, што Лукашэнка ня надта давярае такому важнаму элемэнту карпаратыўнай дзяржавы, як сыстэма праўрадавых «грамадзкіх» арганізацый (ФПБ, БРСМ, «Белая Русь», Саюз жанчын, Саюз вэтэранаў і інш.). Бо летам і восеньню 2020 году ў момант крызісу яны проста зьніклі з інфармацыйна-палітычнага экрана. Таму стаўка робіцца на дзяржаўныя, найперш сілавыя, структуры.
Напад на кнігарню «Кнігаўка», публічныя прэтэнзіі да яе з боку прапагандыстаў паказваюць, што рэжым бачыць пагрозу для сябе ў беларускасьці як зьяве ў розных яе праявах. Бо пратэставая супольнасьць падчас пасіянарнага выбуху 2020 году, якая прадэманстравала цуды салідарнасьці, спантаннай самаарганізацыі, самаідэнтыфікавалася як антыпод савецкай традыцыі. У беларускіх умовах паняцьці «савецкі» і «расейскі» («русский мир») у значнай ступені супадаюць. А ў таталітарнай сыстэме любая іншая самаідэнтыфікацыя, акрамя той, што навязвае дзяржава, лічыцца варожай.
ГЛЯДЗІЦЕ ТАКСАМА: «Мой галоўны клопат — каб мяне пачулі». (Не)прыдуманае інтэрвію з аўтарам раману «1984» ОрўэламРэжым, чынячы масавыя рэпрэсіі, абсалютна не баіцца пакінуць краіну без прафэсіяналаў, адмыслоўцаў у розных сфэрах. Бо захаваньне ўлады — гэта абсалютны прыярытэт перад усімі іншымі задачамі (кшталту разьвіцьця краіны і інш). Так адбывалася ў клясычных таталітарных рэжымах. У СССР у 1920-1930 гады пэрманэнтна змагаліся з «буржуазнымі спэцыялістамі». У мааісцкім Кітаі падчас «культурнай рэвалюцыі» разгарнулі кампанію супраць інтэлігенцыі: там закрывалі ўнівэрсытэты, людзей з вышэйшай адукацыяй адпраўлялі на «перавыхаваньне» ў вёску — працаваць у полі.
Так што таталітарызм у ХХІ стагодзьдзі вяртаецца, няхай і ў новым выглядзе.
Думкі, выказаныя ў блогах, перадаюць погляды саміх аўтараў і не абавязкова адлюстроўваюць пазыцыю рэдакцыі.