Лінкі ўнівэрсальнага доступу

Свойскія жывёлы. Сабака


Вячаслаў Ракіцкі, Прага

Удзельнічае: археоляг Алег Трусаў

(Ракіцкі: ) “Сабака — сябар чалавека”; “дурны сабака і на гаспадара брэша” — дзьве прымаўкі, якія выключаюць адна другую. Якая зь іх найболей адпавядае беларускаму ўсьведамленьню ролі ў жыцьці чалавека сабакі?”

(Трусаў: ) “Сабака ўвесь час быў увасабленьнем лаянкі. І само слова “лаянка” азначае: “гаварыць па-сабачы”. У Беларусі да сабакі заўсёды было адмоўнае стаўленьне, і толькі ў ХХ ст. савецкія псыхолягі захацелі гэты стэрэатып зьмяніць. У выніку сабака стаў выконваць “вельмі важную” функцыю для чалавека: узьніклі санітарныя сабакі, службовыя і г. д.”.

(Ракіцкі: ) “Мой госьць — гісторык і археоляг Алег Трусаў. Спадар Трусаў, калі ж зьяўляецца сабака ў Беларусі?”

(Трусаў: ) “У сьвеце сабаку прыручылі людзі яшчэ ў часы верхняга палеаліту (30–40 тыс. гадоў таму, а ў Беларусі ўпершыню рэшткі косткаў сабакі знайшлі на стаянках нэаліту (5 тыс. гадоў да н. э.). Дарэчы, сабака прыйшоў у Беларусь разам са сьвіньнёй”.

(Ракіцкі: ) “…і гэта жа, як і свіньня, сабака меў адмоўны вобраз у людзей. Спадар Трусаў, а вось у стараславянскай мове ўжывалася зусім іншае слова — “пёс”. Яно сёньня ўжываецца ў расейскай мове. Калі ж гэтае слова ў нашай мове было замененае на “сабаку”?”

(Трусаў: ) “У часы сярэднявечча слова “пёс” зьнікае з нашай мовы, і застаецца толькі слова “псіна”, якое азначае велізарнага сабаку, альбо непрыемны пах. Усё астатняе ўжо замянілася словам “сабака”, і паколькі “пёс” — ён, то і сабака ў беларусаў — ён, а не яна, як у расейскай мове. І ў Статуце Вялікага Княства Літоўскага ўжываецца толькі слова “сабака”, а слова “пёс” альбо “пес” зьнікае канчаткова”.

(Ракіцкі: ) “У Статуце ажно тры артыкулы прысьвечаныя сабакам. Асабліва мяне ўразіў дванаццаты артыкул — “Цана сабакам”, дзе вызначаюцца дванаццаць тыпаў сабакаў у Беларусі:

“За ланцуговага дамашняга сабаку – тры капы грошаў, за ганчака загоншчыка зьвярынага – тры рублі грошаў, за бабровага сабаку – тры рублі грошаў, за курча і харта – тры капы грошаў, за выжла – дзьве капы грошаў, за лайку на зьвера – тры капы грошаў, за шчаю – паўтары капы грошаў, за выжла падстрэлчага – тры капы грошаў, за сабаку абсочнага – тры рублі грошаў, за медзялянскага сабаку – тры рублі грошаў, за харта падсакольнага – тры рублі грошаў.”

(Трусаў: ) “Трэба дадаць, што некаторыя беларускія назвы сабакаў дажылі, нягледзячы на русіфікацыю, да нашых дзён: словы “хорт” і “выжла”. “Хорт” — тое ж, што па-расейску “борзая” — сабака-паляўнічы з доўгімі нагамі, выгнутай сьпіною, даўгім хвастом, які яшчэ называўся “ганчак”.

(Ракіцкі: ) “Пра паляўнічага сабаку літаратура захавала шмат цікавых успамінаў, згадак пра тое, як палявала шляхта, як ставіліся да сабакаў, якую ролю выконвалі сабакі. Паляваньне — адна з самых папулярных забаваў беларускай шляхты”

(Трусаў: ) “Дарэчы, сабакі далучыліся і да зьнішчэньня беларускай экалёгіі. Так, напрыклад, дзякуючы сабакам у сярэдзіне ХVIІІ ст. былі зьнішчаныя тарпаны — старажытныя беларускія коні, а ў пачатку ХХ ст. былі зьнішчаныя высакародны алень, расамаха і чорны заяц”.

(Ракіцкі: ) “А якія яшчэ тыпы сабакаў былі гістарычна важныя для беларусаў, спадар Трусаў?”

(Трусаў: ) “Гэта службовы сабака, а пачынаючы з ХVI ст. ужо зьяўляюцца і пакаёвыя сабакі для забаваў багатых людзей. Прыкладам, у Статуце дванаццатым артыкулам згадваецца “медзялянскі сабака” — сабака зь Міляну, балёнка — сабака з Балёніі. Такім чынам, у пачатку ХVI ст. зьяўляюцца новыя функцыі ў сабакі — службовая і пакаёвая. Службовага сабаку Статут называе “ланцуговым дамашнім сабакам” — сабакам, які сядзіць на ланцугу і пільнуе”.

(Ракіцкі: ) “Карацей, галоўнай функцыяй было пільнаваць, вартаваць дом ці двор. А яшчэ якія функцыі выконвалі службовыя сабакі, магчыма, ужо пазьней?”

(Трусаў: ) “У ХХ ст. службовая функцыя наогул выйшла на першае месца, таму што паляваньне зьнікла. Таталітарны рэжым вельмі палюбіў сабакаў, бо сабакі ахоўвалі зьняволеных. Фашысты нават вывелі аўчарку — нямецкую аўчарку, спэцыяльнага сабаку супраць чалавека, які драў людзей. Аўчарак потым запазычылі энкавэдысты, калі ў ГУЛАГу ахоўвалі зьняволеных.

Другая службовая функцыя сабакі — ваенная: у другую сусьветную вайну існавалі сабакі-санітары, якія ратавалі параненых, былі таксама памежныя сабакі. Дарэчы, у музэі Берасьцейскай крэпасьці ёсьць унікальны здымак, на якім сабака — ён забіты ў той час, калі цягне параненага ці, магчыма, ужо забітага памежніка. Чым не прыклад самаахвярнасьці: выратоўваў жыцьцё і загінуў сам. Яшчэ былі сабакі-тэрарысты, сабакі-мінёры — да якіх прывязвалі міну і пускалі пад танк. Сабака падрываўся разам з танкам. Былі таксама сабакі-павадыры для сьляпых людзей… Гэта ўсё розныя функцыі службовых сабакаў”.

(Ракіцкі: ) “І нават тут, гаворачы пра ХХ ст., мы бачым, што ўсё ж такі беларусы не любілі сабакаў. Яны іх кідалі пад танкі й гэтак далей. Ці не адтуль гэтыя прымаўкі, устойлівыя выразы, такія як “сабачае жыцьцё”, а пра дрэннага чалавека — “злы, як сабака”?”

(Трусаў: ) “Магу дабавіць прымаўкі: “сабакам сена касіць”, “сабаку пад хвост”, “у сабакі вачэй пазычыць” — усе яны зьвязаныя зь сялянскім фальклёрам ХІХ–ХХ стст. Шляхта ж настолькі любіла сваіх сабакаў, што пагарджала простым чалавекам. Шляхецкі сабака жыў значна лепш за простага чалавека, добрыя псарні былі вельмі дарагія. І пра некаторых шляхцічаў казалі, што яго “сабакі зьелі”. Гэтыя шляхцічы разарыліся на сабаках, ня могучы ўтрымліваць сотні сабакаў. Лічылася, што чым больш у цябе сабакаў, тым больш ты “круты” і заможны. Таму сяляне нэгатыўна ставіліся да пакаёвых і панскіх сабакаў”.

(Ракіцкі: ) “Сялянскае ўсьведамленьне, напэўна ж, падхапіла і дзяржава. Глядзіце, у тым жа Статуце мы назіраем некалькі разьдзелаў, у якіх рэглямэнтуюцца штрафы, падаткі на сабакаў. Паслухайце невялічкі фрагмэнтык:

“... калі б у каго дваровы сабака або жывёліна якую шкоду чыніла ў навакольлі, а той гаспадар дому, ведаючы аб тым, не хацеў тую жывёліну вартаваць або сабаку трымаць на прывязі, тады такі будзе абавязаны ўсю шкоду, нанесеную па суседству гэтай жывёлінай або сабакам, плаціць і пакрываць, аб чым павінны быць прыведзены належныя доказы. Калі ж такая жывёліна пашкодзіла што якому чалавеку, тады такая жывёліна павінна быць выдадзена таму, каго пашкодзіла.”

(Трусаў: ) “Беларусь была адной зь першых краінаў у Эўропе, якія ўвялі спэцыяльныя падаткі на сабакаў. Цяпер гэтае ж самае з посьпехам робіць сучасная Рэспубліка Беларусь. Прыкладам, у Менску ўсіх сабакаў абклалі падаткамі ў залежнасьці ад іх вышыні. І куды ідуць тыя падаткі, ніхто ня ведае: быццам бы на сабачыя пляцоўкі. Але паспрабуйце знайсьці ў якім-небудзь раёне пляцоўку для выгулу сабакаў…”

(Ракіцкі: ) “Сёньня ва ўсім сьвеце ідзе змаганьне — асабліва шчыруюць так званыя “зялёныя партыі” — за добрае стаўленьне да жывёлаў, у тым ліку і да сабакаў. А ці не гістарычная нелюбоў да іх выяўляецца сёньня ў такой вялізнай колькасьці бадзяжных сабакаў? Усё ж няма ніякай літасьці да нашых братоў меншых: мы ж параўноўваем сябе з сабакамі часта”.

(Трусаў: ) “Так, маеце рацыю. У Беларусі стаўленьне да ката значна лепшае, чым да сабакі. Больш за тое, зноў адрадзілася слова “сабакар”, якое раней азначала чалавека, што ў шляхціча разводзіў і гадаваў сабакаў. У савецкі час гэтае слова набыло адмоўны характар: “сабакар” — багаты чалавек, які трымае сабакаў дома ў той час, калі простаму чалавеку няма чаго есьці. Гэты ж чалавек шкодзіць суседзям, бо трымае сабаку ў кватэры (савецкай ці беларускай), што вельмі непрыемна для іх (патыхае псінай, сабака можа пакусаць і г. д.)”.

(Ракіцкі: ) “…а мяне разбудзіў сёньня ня сьвет сабака…”

(Трусаў: ) “Так. Таму адмоўны стэрэатып, нягледзячы на савецкія спробы яго зьмяніць і выгадаваць станоўчыя эмоцыі да службовага сабакі — прыкладам, фільм “Да мяне, Мухтар!” — застаўся нязьменным. А калі задумацца, навошта было яго мяняць на станоўчы? А затым, каб дзіцёнак выхоўваў сабаку з малых гадоў, у войска прывёў ужо дрэсіраванага сабаку, а дзяржава ня траціла грошай на дрэсуру. Было вельмі модна ў другой палове ХХ ст.: піянэр выхоўвае сабаку, потым іх разам прызываюць у войска, і хлапец ідзе ў памежнікі разам са сваім сабакам.

Аднак адмоўны стэрэатып да пакаёвага сабакі ў простага селяніна зь вёскі застаўся на ўсё жыцьцё. Ён лічыць, што сабака павінен жыць у будзе на ланцугу, а ня ў хаце. І паспрабуйце гэты стэрэатып зьмяніць!”

(Ракіцкі: ) “Напэўна, таму сёньня бяруць летам на лецішча сабаку, якую восеньню выкідваюць бязь літасьці…”

(Трусаў: ) “…і ён бадзяецца. Адсюль і шаленства. Цяпер у нас існуюць цэлыя зграі шалёных сабакаў. Гэтую праблему трэба вырашаць заканадаўча, аднак новы закон аб жывёлах яе ня вырашыў”.
Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG