Амэрыканская няўрадавая арганізацыя Freedom House абнародавала даклад аб свабодзе ў сьвеце ў 2012 годзе. Паводле справаздачы, Беларусь застаецца ў ліку несвабодных краін. Беларусь мае найгоршую з магчымых ацэнку паводле палітычных правоў (сямёрку) і шасьцёрку паводле грамадзянскіх свабодаў.
Актывістка «Маладога Фронту» Наста Дашкевіч, магчыма, больш за іншых разумее каштоўнасьць свабоды. Яе муж, палітвязень Зьміцер Дашкевіч, цяпер адбывае пакараньне ў турме, а сама Наста правяла два месяцы ў турме КДБ пасьля разгону Плошчы 19 сьнежня 2010 году.
Наста Дашкевіч: «Беларусы могуць рабіць штодзённа маленькі грамадзянскі ўчынак»
«Дык ці ведаюць беларусы, якая яна такая, гэтая свабода? 70 гадоў Савецкага Саюзу, за гэтым 18 год лукашэнкаўскай „стабільнасьці“. Змаганьне за свае правы і свабоду ў Беларусі для чалавека асацыююцца з праблемамі і наступствамі: выключэньне з працы-вучобы, а пасьля, што горай, турмы-калёніі. А галоўнае пытаньне: для чаго? „Я ж адзін нічога не змагу, я гэтую сытуацыю ня вырашу“. Нашая краіна зьнішчае ў людзях усьведамленьне сябе грамадзянамі, індывідамі, якія могуць зрушыць наперад стан рэчаў у Беларусі. Так выхоўвае наш час і асяродзьдзе, што там „ім зьверху лепш бачна, чаго туды лезьці“.
У нармальных дэмакратычных краінах — пачуцьцё актыўнасьці стымулюецца свабодаю слова, свабодаю асацыяцый, свабодаю сходаў і свабоднымі выбарамі, а ў нас гэтае пачуцьцё зьнішчаюць праз поўную адсутнасьць палітычнага жыцьця і, безумоўна, сродкамі рэпрэсіўнага апарату, для тых, хто ўсё ж хоча тое палітычнае жыцьцё ўзнавіць і разварушыць.
Беларусам важна, на мой погляд, зразумець, што яны могуць рабіць штодзённа маленькі грамадзянскі ўчынак. Тое, за што ня ўдараць дубінкаю па галаве і ня кінуць у каталажку, тое, што можа рабіць кожны і абсалютна бясьпечна. У Беларусі ёсьць такі чыньнік і такое дзеяньне — гэта мова. Яе выкарыстаньне — ужо грамадзянскі ўчынак. Пашана да мовы выхоўвае сапраўдную любоў да сапраўднай Беларусі. З боку тых, хто прамаўляе, і з боку тых, хто чуе. Там, дзе ёсьць любоў да краіны, там будзе і свабода ў ёй».
Акудовіч: «Стаць на адзін узровень з Эўропай без свабоды ў нас ніколі не атрымаецца»
Філёзаф Валянцін Акудовіч, як заўсёды, фармулюе парадаксальны погляд на праблему адсутнасьці свабоды ў Беларусі.
«У гэтым рэйтынгу мы такія ж несвабодныя, як Кітай. Але адсутнасьць свабодаў там не замінае Кітаю ўваходзіць у сусьветныя лідэры. Але гэтым я зусім не хачу сказаць, што з-за Кітаю мы мусім пераасэнсоўваць значэньне свабоды ў 21 стагодзьдзі. Для Эўропы свабода — ключавы і базавы панятак. Менавіта з-за гэтага эўрапейская цывілізацыя змагла мадэрнізаваць сябе і ўрэшце ўвесь сьвет. І той самы Кітай стаў тым, кім ён ёсьць, з-за таго, што скарыстаўся мадэрнізацыйным патэнцыялам Эўропы, заснаваным на свабодзе. Але калі Кітай далей будзе абмінаць увагай свабоду, то ягоная веліч не задоўжыцца.
Гэтаксама нічога вартага не атрымаецца ў Беларусі, калі яна будзе і надалей спадзявацца, што неяк можна абысьціся без свабоды. Можна неяк мадэрнізаваць нейкія прадпрыемствы, але стаць на адзін узровень з Эўропай без свабоды ў нас ніколі не атрымаецца.
Я ня ведаю, як прызвычаіць беларусаў да смаку свабоды. Але мне здаецца, што калі аднойчы яны яе добра рассмакуюць, то яна ім, напэўна, спадабаецца».
Івашкевіч: «Беларусы найперш цешацца пэрсанальнай свабодай»
Палітык Віктар Івашкевіч змагаецца за свабоду ад пачатку 80-х гадоў, калі ўдзельнічаў у моладзевым нацыянальным руху, быў сябрам «Майстроўні», «Талакі». Ён лічыць, што пакуль для беларусаў больш важныя каштоўнасьці пэрсанальнай, а не грамадзянскай свабоды.
«Беларусы вельмі доўга жылі ў поўнай несвабодзе. І цяпер, калі яны атрымалі пэрсанальную свабоду — выяжджаць за мяжу, набываць аўто, рэчы — то яны найперш цешацца гэтай пэрсанальнай свабодай.
А для таго, каб адчуць несвабоду грамадзянскую, трэба грамадзянінам яшчэ стаць. На сёньня ўжо адчуваецца незадавальненьне з-за адсутнасьці гэтай грамадзянскай свабоды. Але пакуль гэтае адчуваньне не настолькі вострае, каб сваім удзелам у змаганьні ставіць пад пагрозу свой асабісты дабрабыт».
Актывістка «Маладога Фронту» Наста Дашкевіч, магчыма, больш за іншых разумее каштоўнасьць свабоды. Яе муж, палітвязень Зьміцер Дашкевіч, цяпер адбывае пакараньне ў турме, а сама Наста правяла два месяцы ў турме КДБ пасьля разгону Плошчы 19 сьнежня 2010 году.
Наста Дашкевіч: «Беларусы могуць рабіць штодзённа маленькі грамадзянскі ўчынак»
«Дык ці ведаюць беларусы, якая яна такая, гэтая свабода? 70 гадоў Савецкага Саюзу, за гэтым 18 год лукашэнкаўскай „стабільнасьці“. Змаганьне за свае правы і свабоду ў Беларусі для чалавека асацыююцца з праблемамі і наступствамі: выключэньне з працы-вучобы, а пасьля, што горай, турмы-калёніі. А галоўнае пытаньне: для чаго? „Я ж адзін нічога не змагу, я гэтую сытуацыю ня вырашу“. Нашая краіна зьнішчае ў людзях усьведамленьне сябе грамадзянамі, індывідамі, якія могуць зрушыць наперад стан рэчаў у Беларусі. Так выхоўвае наш час і асяродзьдзе, што там „ім зьверху лепш бачна, чаго туды лезьці“.
У нармальных дэмакратычных краінах — пачуцьцё актыўнасьці стымулюецца свабодаю слова, свабодаю асацыяцый, свабодаю сходаў і свабоднымі выбарамі, а ў нас гэтае пачуцьцё зьнішчаюць праз поўную адсутнасьць палітычнага жыцьця і, безумоўна, сродкамі рэпрэсіўнага апарату, для тых, хто ўсё ж хоча тое палітычнае жыцьцё ўзнавіць і разварушыць.
Беларусам важна, на мой погляд, зразумець, што яны могуць рабіць штодзённа маленькі грамадзянскі ўчынак. Тое, за што ня ўдараць дубінкаю па галаве і ня кінуць у каталажку, тое, што можа рабіць кожны і абсалютна бясьпечна. У Беларусі ёсьць такі чыньнік і такое дзеяньне — гэта мова. Яе выкарыстаньне — ужо грамадзянскі ўчынак. Пашана да мовы выхоўвае сапраўдную любоў да сапраўднай Беларусі. З боку тых, хто прамаўляе, і з боку тых, хто чуе. Там, дзе ёсьць любоў да краіны, там будзе і свабода ў ёй».
Акудовіч: «Стаць на адзін узровень з Эўропай без свабоды ў нас ніколі не атрымаецца»
Філёзаф Валянцін Акудовіч, як заўсёды, фармулюе парадаксальны погляд на праблему адсутнасьці свабоды ў Беларусі.
«У гэтым рэйтынгу мы такія ж несвабодныя, як Кітай. Але адсутнасьць свабодаў там не замінае Кітаю ўваходзіць у сусьветныя лідэры. Але гэтым я зусім не хачу сказаць, што з-за Кітаю мы мусім пераасэнсоўваць значэньне свабоды ў 21 стагодзьдзі. Для Эўропы свабода — ключавы і базавы панятак. Менавіта з-за гэтага эўрапейская цывілізацыя змагла мадэрнізаваць сябе і ўрэшце ўвесь сьвет. І той самы Кітай стаў тым, кім ён ёсьць, з-за таго, што скарыстаўся мадэрнізацыйным патэнцыялам Эўропы, заснаваным на свабодзе. Але калі Кітай далей будзе абмінаць увагай свабоду, то ягоная веліч не задоўжыцца.
Гэтаксама нічога вартага не атрымаецца ў Беларусі, калі яна будзе і надалей спадзявацца, што неяк можна абысьціся без свабоды. Можна неяк мадэрнізаваць нейкія прадпрыемствы, але стаць на адзін узровень з Эўропай без свабоды ў нас ніколі не атрымаецца.
Я ня ведаю, як прызвычаіць беларусаў да смаку свабоды. Але мне здаецца, што калі аднойчы яны яе добра рассмакуюць, то яна ім, напэўна, спадабаецца».
Івашкевіч: «Беларусы найперш цешацца пэрсанальнай свабодай»
Палітык Віктар Івашкевіч змагаецца за свабоду ад пачатку 80-х гадоў, калі ўдзельнічаў у моладзевым нацыянальным руху, быў сябрам «Майстроўні», «Талакі». Ён лічыць, што пакуль для беларусаў больш важныя каштоўнасьці пэрсанальнай, а не грамадзянскай свабоды.
«Беларусы вельмі доўга жылі ў поўнай несвабодзе. І цяпер, калі яны атрымалі пэрсанальную свабоду — выяжджаць за мяжу, набываць аўто, рэчы — то яны найперш цешацца гэтай пэрсанальнай свабодай.
А для таго, каб адчуць несвабоду грамадзянскую, трэба грамадзянінам яшчэ стаць. На сёньня ўжо адчуваецца незадавальненьне з-за адсутнасьці гэтай грамадзянскай свабоды. Але пакуль гэтае адчуваньне не настолькі вострае, каб сваім удзелам у змаганьні ставіць пад пагрозу свой асабісты дабрабыт».