Так зьявіліся шматлікія Першамайскія, Ураджайныя, Вясёлыя ды Прывольныя. І толькі адзінкі вярнулі сабе гістарычныя імёны. Дзякуючы асобным неабыякавым людзям.
Мястэчку Божыну, вядомаму ад 16-га стагодзьдзя, пашанцавала. Бо ў ім нарадзіўся і жыве Адам Папруга. Былы афіцэр марской авіяцыі, былы інжынэр, які перад выхадам на пэнсію вырашыў аднавіць гістарычную справядлівасьць. Каб безаблічнае Прырэчча стала Божынам. Пан Адам — гэта сівы вусаты прыгажун зь вясёлымі вачыма, які разьмяняў дзявяты дзясятак. Яму вельмі б пасаваў шляхецкі жупан.
— Адным указам Вярхоўнага Савету БССР 307 вёсак перайменавалі. І ў тым ліку Божына — на Прырэчча.
— А ня памятаеце, якія назвы былі новыя? Ці былі мілагучныя і цікавыя?
— Тут прапаноўвалі Вінаградавым назваць. Я кажу — якое Вінаградава! Ён тут не расьце. Зарэччам назваць была прапанова.
Не зьвязаны з архіўнай працай прафэсійна, пан Адам назьбіраў гару матэрыялаў пра родную вёску.
— Я ведаў, што Божына — старая вёска. Дзякуючы таму, што тут была панская сядзіба і паны гэтыя мяняліся, дык засталіся матэрыялы гэтых падзей. Разборкі ўсякія, дарчыя запісы. Засталіся матэрыялы ў архіве. І я як залез! А што далей, далей. І да сёньняшняга часу далез. І як сабраў…
— Карацей, сабралі на добрую доктарскую дысэртацыю.
— Сабраў. Напісаў пісьмо. Дземянцей тады быў. Занёс. Там пленум якраз зьбіралі. Я папрасіў сакратарак, маладыя дзеўкі прыгожыя, гасьцінцаў ім добрых прынёс, цукерак, шакалядак. Кажу, каб гэты матэрыял на стол папаў на разгляд. Яны мяне запэўнілі — пападзе. І з Магільнам гэтым раз пяць заходаў было. І не атрымлівалася. А тут зь першага разу ўсё атрымалася.
— І якую выснову з гэтага можна зрабіць? Што вы апярэдзілі нават Магільна, за якім стаяла лобі з акадэмікаў. Уся справа, выходзіць, — пад’ехаць з шакалядкамі да сакратарак?
— Я ня ведаю, што тут спрацавала. Я ўлавіў час, калі безуладзьдзе было ў Беларусі. І на пад’ёме абуджэньня духу. Я ў гэтую хвалю папаў.
Стаўшы Прырэччам, Божына страціла сваю галоўную сьвятыню. Царкву, пабудаваную яшчэ ў 1777 годзе. Высокі, двухвежавы ўніяцкі храм. Найстарэйшая жыхарка Божына старая Кацярына амаль не ўстае з ложка. Але памяць у старой выдатная. Якія толькі крывавыя трагедыі не разгортваліся ў 60-я, як быццам мірныя, гады, падчас разбурэньня цэркваў!
— Сяло наша не спалілі. Суседнія вёскі, дзе баі былі, паспальвалі. Нас Бог сьцярог. Царква наша. Я ж вянчалася ў ёй. Высокая, Беразіно відаць было. У 61-м паламалі. Трэба ж было яе ламаць. Знайшліся вось такія бандыты. Дырэктар школы, старшыня калгасу. Аднаго ўтапілі. Старшыню калгасу. Паклалі мордай у ваду, і лодка ля яго стаяла. Нататнік валяўся на выгане. Мусіць, не здаваўся. Людзі зьнішчылі за гэта за ўсё.
Больш за ўсё мяне цікавяць гісторыі пра чалавечнасьць у нечалавечыя часы. Старая Кацярына, як і яе муж, год прабыла на прымусовых працах у Нямеччыне.
— І на Одэры ногі мыла, і на Эльбе. Мне ня кепска было ў гаспадара. Што я буду гаварыць абы-што? Усякія немцы былі. Былі такія, што адзежу насілі мне. Давалі сваё, паношанае. І на Новы год хадзіла разам зь іхнай дачкой. Яна была Дзед Мароз, а я мех насіла. І мне падарункаў далі.
Падчас амэрыканскай бамбардзіроўкі мужу ледзь не адарвала нагу. І выратаваў остарбайтэра, які пацярпеў ад саюзьніцкай бомбы, нямецкі хірург. А саму Кацярыну ў акупаванай Беларусі лячыў вайсковы нямецкі лекар, які адмыслова хадзіў да яе з суседняй вёскі.
— Снарад як ляцеў, і яму ў нагу. Пяту перавярнула наперад, пальцамі назад. І нямецкі хірург зрабіў чалавекам. Былі немцы хлопцы неблагія. У мяне таксама нарыў быў на назе. Дык зь Ядліны хадзіў. Я пасьля тыя бінты мыла і партызанам аддавала. Немец, доктар.
— З суседняй вёскі?
— Немец хадзіў, лячыў мне нагу. Колькі ён бінтоў перанасіў, Божа!
— Гэта была яго добрая воля?
— Воля. Канечне. З сэрцам чалавек быў. Я ня ведала яго ні прозьвішча, ні імя. Чалавек.
Сёньняшняе Божына імкліва губляе працаздольных людзей. Сярэдняга веку, непітушчы, адкрыты для размовы Валеры, што працуе электрыкам на фэрме, — хутчэй вынятак з правіла. Тутэйшая гаспадарка — падшэфная ў сталічнай гандлёвай фірмы «ОМА».
— Вы лічыце, што вам пашанцавала з гаспадаром?
— Ёсьць хто незадаволены, мне асабіста нармальна. Усе незадаволеныя, што райвыканкам лезе да нас, прыватнікаў, у душу. Тое рабі, тое рабі. Чаго вы лезеце? Яны ж нават грошай не ўкладваюць да нас. Мы ж самі фэрму рэканструюем.
— Ім трэба апраўдваць сваё існаваньне.
Валеры ўсёй душой ухваляе некаторыя дэкрэты Лукашэнкі. Нават іх нумары ведае на памяць. І выступае са сваім бачаньнем новых, яшчэ больш справядлівых, дэкрэтаў.
— Ёсьць такі дэкрэт нумар 18. Прымусіць бацькоў, пазбаўленых бацькоўскіх правоў, працаваць, каб пакрыць выдаткі на ўтрыманьне дзяцей. Гэта правільна.
— Такія бацькі ў Божыне ёсьць?
— Ёсьць.
— І ходзяць працаваць?
— А куды яны дзенуцца?
— А што гэта значыць? Іх што, гвалтам туды ганяюць, з аўчаркамі?
— Ну, ня будуць хадзіць — участковы прыедзе. Могуць і ў ЛТП адправіць. Я асабіста за. Я яшчэ за тое… Мала ў нас цягаюць беспрацоўных. Якія ня хочуць працаваць. Колькі ў нас працоўных месцаў! А яны бадзяюцца. А прыйдзе пэнсія, усё роўна атрымае. А за што? Я бы іх прымусіў працаваць, на пэнсію.
Што будзе з Божынам праз гады? Ці стане яно дачным пасёлкам на рацэ? Ці верне былую славу мястэчка? Адно можна сказаць пэўна. Яно, дзякуючы Адаму Папругу, застанецца Божынам.
— Хто-небудзь «дзякуй» сказаў зь вяскоўцаў?
— Ніхто. Усім абыякава. Тут ужо вырасьлі зусім іншыя людзі. Якім усё да фені. Абы чарка і скварка. Але людзей я абудзіў. Я ўсіх жа абышоў. З усіх подпісы сабраў. І ўсё атрымалася. І абвясьцілі па радыё раніцай, што перайменавалі вёску. На душы было вельмі прыемна. Я ўжо 83-ці год жыву, а такой зьявы… Прыходзілася ж і скокаць, і лётаць, але такога не было. Я як убачыў гэты ўказальнік — «Божына» — як на сёмым небе апынуўся. Былая назва вярнулася. Божына.
Мястэчку Божыну, вядомаму ад 16-га стагодзьдзя, пашанцавала. Бо ў ім нарадзіўся і жыве Адам Папруга. Былы афіцэр марской авіяцыі, былы інжынэр, які перад выхадам на пэнсію вырашыў аднавіць гістарычную справядлівасьць. Каб безаблічнае Прырэчча стала Божынам. Пан Адам — гэта сівы вусаты прыгажун зь вясёлымі вачыма, які разьмяняў дзявяты дзясятак. Яму вельмі б пасаваў шляхецкі жупан.
— Адным указам Вярхоўнага Савету БССР 307 вёсак перайменавалі. І ў тым ліку Божына — на Прырэчча.
— А ня памятаеце, якія назвы былі новыя? Ці былі мілагучныя і цікавыя?
— Тут прапаноўвалі Вінаградавым назваць. Я кажу — якое Вінаградава! Ён тут не расьце. Зарэччам назваць была прапанова.
Не зьвязаны з архіўнай працай прафэсійна, пан Адам назьбіраў гару матэрыялаў пра родную вёску.
— Я ведаў, што Божына — старая вёска. Дзякуючы таму, што тут была панская сядзіба і паны гэтыя мяняліся, дык засталіся матэрыялы гэтых падзей. Разборкі ўсякія, дарчыя запісы. Засталіся матэрыялы ў архіве. І я як залез! А што далей, далей. І да сёньняшняга часу далез. І як сабраў…
— Карацей, сабралі на добрую доктарскую дысэртацыю.
— Сабраў. Напісаў пісьмо. Дземянцей тады быў. Занёс. Там пленум якраз зьбіралі. Я папрасіў сакратарак, маладыя дзеўкі прыгожыя, гасьцінцаў ім добрых прынёс, цукерак, шакалядак. Кажу, каб гэты матэрыял на стол папаў на разгляд. Яны мяне запэўнілі — пападзе. І з Магільнам гэтым раз пяць заходаў было. І не атрымлівалася. А тут зь першага разу ўсё атрымалася.
— І якую выснову з гэтага можна зрабіць? Што вы апярэдзілі нават Магільна, за якім стаяла лобі з акадэмікаў. Уся справа, выходзіць, — пад’ехаць з шакалядкамі да сакратарак?
— Я ня ведаю, што тут спрацавала. Я ўлавіў час, калі безуладзьдзе было ў Беларусі. І на пад’ёме абуджэньня духу. Я ў гэтую хвалю папаў.
Стаўшы Прырэччам, Божына страціла сваю галоўную сьвятыню. Царкву, пабудаваную яшчэ ў 1777 годзе. Высокі, двухвежавы ўніяцкі храм. Найстарэйшая жыхарка Божына старая Кацярына амаль не ўстае з ложка. Але памяць у старой выдатная. Якія толькі крывавыя трагедыі не разгортваліся ў 60-я, як быццам мірныя, гады, падчас разбурэньня цэркваў!
— Сяло наша не спалілі. Суседнія вёскі, дзе баі былі, паспальвалі. Нас Бог сьцярог. Царква наша. Я ж вянчалася ў ёй. Высокая, Беразіно відаць было. У 61-м паламалі. Трэба ж было яе ламаць. Знайшліся вось такія бандыты. Дырэктар школы, старшыня калгасу. Аднаго ўтапілі. Старшыню калгасу. Паклалі мордай у ваду, і лодка ля яго стаяла. Нататнік валяўся на выгане. Мусіць, не здаваўся. Людзі зьнішчылі за гэта за ўсё.
Больш за ўсё мяне цікавяць гісторыі пра чалавечнасьць у нечалавечыя часы. Старая Кацярына, як і яе муж, год прабыла на прымусовых працах у Нямеччыне.
— І на Одэры ногі мыла, і на Эльбе. Мне ня кепска было ў гаспадара. Што я буду гаварыць абы-што? Усякія немцы былі. Былі такія, што адзежу насілі мне. Давалі сваё, паношанае. І на Новы год хадзіла разам зь іхнай дачкой. Яна была Дзед Мароз, а я мех насіла. І мне падарункаў далі.
Падчас амэрыканскай бамбардзіроўкі мужу ледзь не адарвала нагу. І выратаваў остарбайтэра, які пацярпеў ад саюзьніцкай бомбы, нямецкі хірург. А саму Кацярыну ў акупаванай Беларусі лячыў вайсковы нямецкі лекар, які адмыслова хадзіў да яе з суседняй вёскі.
— Снарад як ляцеў, і яму ў нагу. Пяту перавярнула наперад, пальцамі назад. І нямецкі хірург зрабіў чалавекам. Былі немцы хлопцы неблагія. У мяне таксама нарыў быў на назе. Дык зь Ядліны хадзіў. Я пасьля тыя бінты мыла і партызанам аддавала. Немец, доктар.
— З суседняй вёскі?
— Немец хадзіў, лячыў мне нагу. Колькі ён бінтоў перанасіў, Божа!
— Гэта была яго добрая воля?
— Воля. Канечне. З сэрцам чалавек быў. Я ня ведала яго ні прозьвішча, ні імя. Чалавек.
Сёньняшняе Божына імкліва губляе працаздольных людзей. Сярэдняга веку, непітушчы, адкрыты для размовы Валеры, што працуе электрыкам на фэрме, — хутчэй вынятак з правіла. Тутэйшая гаспадарка — падшэфная ў сталічнай гандлёвай фірмы «ОМА».
— Вы лічыце, што вам пашанцавала з гаспадаром?
— Ёсьць хто незадаволены, мне асабіста нармальна. Усе незадаволеныя, што райвыканкам лезе да нас, прыватнікаў, у душу. Тое рабі, тое рабі. Чаго вы лезеце? Яны ж нават грошай не ўкладваюць да нас. Мы ж самі фэрму рэканструюем.
— Ім трэба апраўдваць сваё існаваньне.
Валеры ўсёй душой ухваляе некаторыя дэкрэты Лукашэнкі. Нават іх нумары ведае на памяць. І выступае са сваім бачаньнем новых, яшчэ больш справядлівых, дэкрэтаў.
— Ёсьць такі дэкрэт нумар 18. Прымусіць бацькоў, пазбаўленых бацькоўскіх правоў, працаваць, каб пакрыць выдаткі на ўтрыманьне дзяцей. Гэта правільна.
— Такія бацькі ў Божыне ёсьць?
— Ёсьць.
— І ходзяць працаваць?
— А куды яны дзенуцца?
— А што гэта значыць? Іх што, гвалтам туды ганяюць, з аўчаркамі?
— Ну, ня будуць хадзіць — участковы прыедзе. Могуць і ў ЛТП адправіць. Я асабіста за. Я яшчэ за тое… Мала ў нас цягаюць беспрацоўных. Якія ня хочуць працаваць. Колькі ў нас працоўных месцаў! А яны бадзяюцца. А прыйдзе пэнсія, усё роўна атрымае. А за што? Я бы іх прымусіў працаваць, на пэнсію.
Што будзе з Божынам праз гады? Ці стане яно дачным пасёлкам на рацэ? Ці верне былую славу мястэчка? Адно можна сказаць пэўна. Яно, дзякуючы Адаму Папругу, застанецца Божынам.
— Хто-небудзь «дзякуй» сказаў зь вяскоўцаў?
— Ніхто. Усім абыякава. Тут ужо вырасьлі зусім іншыя людзі. Якім усё да фені. Абы чарка і скварка. Але людзей я абудзіў. Я ўсіх жа абышоў. З усіх подпісы сабраў. І ўсё атрымалася. І абвясьцілі па радыё раніцай, што перайменавалі вёску. На душы было вельмі прыемна. Я ўжо 83-ці год жыву, а такой зьявы… Прыходзілася ж і скокаць, і лётаць, але такога не было. Я як убачыў гэты ўказальнік — «Божына» — як на сёмым небе апынуўся. Былая назва вярнулася. Божына.