А ў полі бяроза
Кудрава стаяла,
Ды тую бярозу
Хто йдзе, той ламае.
Слухаць у старой вясковай хаце старую народную песьню — адно з найвялікшых задавальненьняў у маіх вандроўках па краіне. Ня толькі дзякуючы гармоніі паміж спрадвечнай мэлёдыяй, голасам пявуньні і навакольлем. Я слухаў старыя песьні ў дзясятках вёсак. На берагах рэк, у цёплых хатах, у старых клюбах. І нідзе ня чуў паўтору. Ніякіх «Цячэ вада ў ярок». Толькі песьні сваёй мясцовасьці.
Я сяджу ў гасьцях у Надзеі Іванаўны Папок. У вёсцы Пухавічы. На беразе вялікага Чырвонага возера. Акрамя старадаўніх песень, былая настаўніца мяне частуе старымі легендамі пра возера. Якое да вайны называлася зусім інакш.
— Князь-возера, Жыд-возера, і, нарэшце, Чырвонае возера.
— А чаму яно называлася Жыд-возера?
— Быў князь. І тут жыды гандлявалі. А пасьля князеў сын закахаўся ў дачку аднаго гандляра. А князь не хацеў. І там замак на возеры быў. Дык ён некуды сына адправіў, а гэту нявестку закатаваў у замку. Узьнялася бура страшэнная, замак зьнесла, і яна загінула. Дык, можа, таму. А потым Чырвонае, але гэта ўжо за Саветамі.
Вёска Пухавічы, некалі немалое мястэчка, уяўляе сабой ня самае радаснае відовішча. Разьбітая дарога, мноства пустых хат, недагледжанасьць.
— У 49-м у нас налічвалася выбарцаў тысяча. А цяпер у нас толькі палавіна.
— Гэты працэс непазьбежны ці яго можна было затрымаць? Пухавічы ж стаяць на беразе не абы-якога возера.
— Безгаспадарнасьць. Ніхто не зацікаўлены. Хто што можна, расьцягнулі. Моладзі няма. Не ствараюць сем’і, каторыя маглі. Запіліся п’яніцы. Ужо больш за 70 хат пустуюць. А многія пэнсіянэры па адным жывуць. Гады тры-чатыры, і хата пустая. Так што — ніякай пэрспэктывы.
Аграгарадкі, гэтыя сёньняшнія вітрыны адроджанай вёскі, насамрэч, нібы магніт, адцягваюць людзкія і матэрыяльныя рэсурсы з суседніх паселішчаў. Пераўтвараючы іх у непэрспэктыўныя. Але застаецца ад такога адраджэньня, на маю думку, толькі вітрына. Пухавічам не пашанцавала. Аграгарадок зрабілі ў суседзяў. І гэта галоўная тэма мясцовых кабет.
— Калі была цэнтральная сядзіба калгаса, тут столькі было транспарту. Уся моладзь з навакольных вёсак зьбіралася сюды. А пасьля перавялі ў Дуброву.
— П’яная Дуброва. Усе п’юць. А тут такі народ працалюбівы, чаму не абаперліся на народ?
Возера сапраўды велізарнае і таямнічае. Уявіце сабе Нарач, толькі без аніякай інфраструктуры. Ні санаторных карпусоў, ні пляжаў, ні ветразяў. Толькі лясы ўздоўж забалочанага берага. Слухаем карэнную пухавічанку Вольгу Прохараўну Купрацэвіч.
— Гэтае возера з даўніх часоў пухаўцоў толькі і трымала. Толькі рыбаю і жылі. І падчас вайны, і пасьля вайны. Аэрадром на возеры быў партызанскі. З Масквой сувязь была. Адсюль параненых забіралі, а адтуль прывозілі мэдыкамэнты. А пасьля вайны толькі рыбаю і жылі.
— Возера ратавала.
— І цяпер ратуе. А цяпер і добрую карысьць дае. Хто ў арэндзе. Яны маюць права лавіць. На кавалак хлеба ім хапае, і на бутэльку добрую.
— А якая была асноўная рыба? Карась?
— Плотка, акуні, ляшчы. Навалам.
— А што гатавалі?
— Гэта цяпер вэндзяць. А раней нанізвалі на метках. Яршоў. Вось такая палка. На тую палку нанізалі ярша, і на агні падсмажваліся. Вельмі смачныя былі яршы. А карпы, шчупакі! Бацька быў рыбак. Прынес карпа — 12 кіляграм! Цяпер мала такіх.
— Карацей, гаспадыням было дзе разгарнуцца.
— Чаму ж не? Было. І заўжды мыць, праць хадзілі на возера. Ня ведаеце вы такое. Жлукта называлася. Туды палатняную бялізну складалі і прасеяны попел засыпалі замест парашка. І на возера. І ручнікі былі бялюсенькія-бялюсенькія.
Былы рыбзавод, дзе за саветамі рабілі кансэрвы, сёньня глядзіцца нявесела. Закінуты цэх з павыбіванымі шыбамі, пустая кантора. На двары вісяць сеткі. Але вось па канале, які злучае возера і базу, ідуць некалькі рыбалавецкіх лодак. Суровыя пухавіцкія рыбакі ня выказалі ніякай радасьці з нагоды майго зьяўленьня. Пасьля стала зразумела, чаму…
— Гэта вы столькі налавілі рыбы?
— Гэта ж не каўбаса.
— А што гэта за рыба?
— Карась.
— А што зь ім будзе пасьля рабіцца?
— Гэта ня нашы праблемы.
— Павязуць прадаваць.
— У халадзільнік і прадаваць.
— А колькі можна ў вас зарабіць?
Апошняе пытаньне так і засталося без адказу. На яго мне адказала жонка аднаго з рачных ваўкоў.
— Зразумейце. Яны за свае грошы арандуюць сеткі, маторы. А рыбу здаць — капейкі. А ці апраўдаюцца сеткі і маторы? Не. Вось яны і злуюцца. Мой мужык таксама тут рабіў. Кінуў.
— Чаму ж людзі ідуць тады?
— Таму што няма дзе працаваць. Калгас раскінуўся. Няма куды ісьці. За капейкі ідуць працаваць.
— А колькі яны атрымліваюць? Яны так і не прызналіся.
— Нават і таго мільёна няма.
— Што, народ рыбу перастаў есьці?
— Народ рыбу есьць. Але зразумейце, яны на рыбзавод здаюць за капейкі. Карась — 12 тысяч кіляграм. А яны яго здаюць па тры тысячы.
— У краме я куплю…
— За 12, а яны здалі за тры.
— А 9 тысяч на начальнікаў?
— Туды. Людзі працуюць, бо няма куды ісьці на працу. Дзіўна. Раней маторы даваў рыбзавод, а цяпер такога няма. Таму рыбакі і ня хочуць гаварыць. І скардзіцца ня хочуць.
Сапраўды. Мае рацыю старая Вольга. Возера і па сёньня корміць. Выдатна корміць. На ўзроўні 50-х гадоў мінулага стагодзьдзя.
Сяргей Макарэвіч, трыццацігадовы дырэктар мясцовага клюбу, нарадзіўся тут і выяжджаць нікуды не зьбіраецца. Гэта той рэдкі выпадак, калі чалавек адчувае сябе шчасьлівым і запатрабаваным. Нягледзячы ні на што. Сяргей кіруе мясцовым фальклёрным калектывам.
— Я сам родам з Пухавіч. Бацька і маці мае адсюль. Маці мая сьпявала, я ад нараджэньня пяю. У мяне ў калектыве жанчыны, 87 гадоў самай старэйшай. Гэта наша першароднае, наш самы пачатак. Калектываў такіх вельмі мала. У нас Палесьсе гэтым славіцца. Для мяне музыка — гэта ўсё. Я сумясьціў прыемнае з карысным. Я раблю тое, што мне падабаецца, і яшчэ грошы атрымліваю.
А скончым наша падарожжа там, дзе і пачалі яго, у гасьціннай хаце спадарыні Надзеі Папок.
— Калі я хадзіла ў школу, дык народнымі песьнямі грэбавалі. Лічылі, што гэта «дзеравеншчына». А мы падлеткамі бегалі, дзе старэйшыя дзяўчаты. Яны сьпявалі на вуліцы народныя песьні. І мы вучыліся ад іх. І ўсе, і жанчыны, і дзяўчаты, усе ведалі песьні.
— Гэта не была пэўная каста, якая ведае песьні…
— Усе ведалі. У адным канцы сьпяваюць, у другім канцы.
— Такое ідзе рэха…
— Перагукваюцца.
Кудрава стаяла,
Ды тую бярозу
Хто йдзе, той ламае.
Слухаць у старой вясковай хаце старую народную песьню — адно з найвялікшых задавальненьняў у маіх вандроўках па краіне. Ня толькі дзякуючы гармоніі паміж спрадвечнай мэлёдыяй, голасам пявуньні і навакольлем. Я слухаў старыя песьні ў дзясятках вёсак. На берагах рэк, у цёплых хатах, у старых клюбах. І нідзе ня чуў паўтору. Ніякіх «Цячэ вада ў ярок». Толькі песьні сваёй мясцовасьці.
Ой, тую бярозу
Хто йдзе, той ламае.
Ой, гора таму жыці,
Хто пары ня мае.
Хто йдзе, той ламае.
Ой, гора таму жыці,
Хто пары ня мае.
Я сяджу ў гасьцях у Надзеі Іванаўны Папок. У вёсцы Пухавічы. На беразе вялікага Чырвонага возера. Акрамя старадаўніх песень, былая настаўніца мяне частуе старымі легендамі пра возера. Якое да вайны называлася зусім інакш.
— Князь-возера, Жыд-возера, і, нарэшце, Чырвонае возера.
— А чаму яно называлася Жыд-возера?
— Быў князь. І тут жыды гандлявалі. А пасьля князеў сын закахаўся ў дачку аднаго гандляра. А князь не хацеў. І там замак на возеры быў. Дык ён некуды сына адправіў, а гэту нявестку закатаваў у замку. Узьнялася бура страшэнная, замак зьнесла, і яна загінула. Дык, можа, таму. А потым Чырвонае, але гэта ўжо за Саветамі.
Вёска Пухавічы, некалі немалое мястэчка, уяўляе сабой ня самае радаснае відовішча. Разьбітая дарога, мноства пустых хат, недагледжанасьць.
— У 49-м у нас налічвалася выбарцаў тысяча. А цяпер у нас толькі палавіна.
— Гэты працэс непазьбежны ці яго можна было затрымаць? Пухавічы ж стаяць на беразе не абы-якога возера.
— Безгаспадарнасьць. Ніхто не зацікаўлены. Хто што можна, расьцягнулі. Моладзі няма. Не ствараюць сем’і, каторыя маглі. Запіліся п’яніцы. Ужо больш за 70 хат пустуюць. А многія пэнсіянэры па адным жывуць. Гады тры-чатыры, і хата пустая. Так што — ніякай пэрспэктывы.
Аграгарадкі, гэтыя сёньняшнія вітрыны адроджанай вёскі, насамрэч, нібы магніт, адцягваюць людзкія і матэрыяльныя рэсурсы з суседніх паселішчаў. Пераўтвараючы іх у непэрспэктыўныя. Але застаецца ад такога адраджэньня, на маю думку, толькі вітрына. Пухавічам не пашанцавала. Аграгарадок зрабілі ў суседзяў. І гэта галоўная тэма мясцовых кабет.
— Калі была цэнтральная сядзіба калгаса, тут столькі было транспарту. Уся моладзь з навакольных вёсак зьбіралася сюды. А пасьля перавялі ў Дуброву.
— П’яная Дуброва. Усе п’юць. А тут такі народ працалюбівы, чаму не абаперліся на народ?
Пайду я ў садочак,
Траўка зелянее.
Ды за добрым мужам
Жонка маладзее.
Траўка зелянее.
Ды за добрым мужам
Жонка маладзее.
Возера сапраўды велізарнае і таямнічае. Уявіце сабе Нарач, толькі без аніякай інфраструктуры. Ні санаторных карпусоў, ні пляжаў, ні ветразяў. Толькі лясы ўздоўж забалочанага берага. Слухаем карэнную пухавічанку Вольгу Прохараўну Купрацэвіч.
— Гэтае возера з даўніх часоў пухаўцоў толькі і трымала. Толькі рыбаю і жылі. І падчас вайны, і пасьля вайны. Аэрадром на возеры быў партызанскі. З Масквой сувязь была. Адсюль параненых забіралі, а адтуль прывозілі мэдыкамэнты. А пасьля вайны толькі рыбаю і жылі.
— Возера ратавала.
— І цяпер ратуе. А цяпер і добрую карысьць дае. Хто ў арэндзе. Яны маюць права лавіць. На кавалак хлеба ім хапае, і на бутэльку добрую.
— А якая была асноўная рыба? Карась?
— Плотка, акуні, ляшчы. Навалам.
— А што гатавалі?
— Гэта цяпер вэндзяць. А раней нанізвалі на метках. Яршоў. Вось такая палка. На тую палку нанізалі ярша, і на агні падсмажваліся. Вельмі смачныя былі яршы. А карпы, шчупакі! Бацька быў рыбак. Прынес карпа — 12 кіляграм! Цяпер мала такіх.
— Карацей, гаспадыням было дзе разгарнуцца.
— Чаму ж не? Было. І заўжды мыць, праць хадзілі на возера. Ня ведаеце вы такое. Жлукта называлася. Туды палатняную бялізну складалі і прасеяны попел засыпалі замест парашка. І на возера. І ручнікі былі бялюсенькія-бялюсенькія.
Былы рыбзавод, дзе за саветамі рабілі кансэрвы, сёньня глядзіцца нявесела. Закінуты цэх з павыбіванымі шыбамі, пустая кантора. На двары вісяць сеткі. Але вось па канале, які злучае возера і базу, ідуць некалькі рыбалавецкіх лодак. Суровыя пухавіцкія рыбакі ня выказалі ніякай радасьці з нагоды майго зьяўленьня. Пасьля стала зразумела, чаму…
— Гэта вы столькі налавілі рыбы?
— Гэта ж не каўбаса.
— А што гэта за рыба?
— Карась.
— А што зь ім будзе пасьля рабіцца?
— Гэта ня нашы праблемы.
— Павязуць прадаваць.
— У халадзільнік і прадаваць.
— А колькі можна ў вас зарабіць?
Апошняе пытаньне так і засталося без адказу. На яго мне адказала жонка аднаго з рачных ваўкоў.
— Зразумейце. Яны за свае грошы арандуюць сеткі, маторы. А рыбу здаць — капейкі. А ці апраўдаюцца сеткі і маторы? Не. Вось яны і злуюцца. Мой мужык таксама тут рабіў. Кінуў.
— Чаму ж людзі ідуць тады?
— Таму што няма дзе працаваць. Калгас раскінуўся. Няма куды ісьці. За капейкі ідуць працаваць.
— А колькі яны атрымліваюць? Яны так і не прызналіся.
— Нават і таго мільёна няма.
— Што, народ рыбу перастаў есьці?
— Народ рыбу есьць. Але зразумейце, яны на рыбзавод здаюць за капейкі. Карась — 12 тысяч кіляграм. А яны яго здаюць па тры тысячы.
— У краме я куплю…
— За 12, а яны здалі за тры.
— А 9 тысяч на начальнікаў?
— Туды. Людзі працуюць, бо няма куды ісьці на працу. Дзіўна. Раней маторы даваў рыбзавод, а цяпер такога няма. Таму рыбакі і ня хочуць гаварыць. І скардзіцца ня хочуць.
Сапраўды. Мае рацыю старая Вольга. Возера і па сёньня корміць. Выдатна корміць. На ўзроўні 50-х гадоў мінулага стагодзьдзя.
Сяргей Макарэвіч, трыццацігадовы дырэктар мясцовага клюбу, нарадзіўся тут і выяжджаць нікуды не зьбіраецца. Гэта той рэдкі выпадак, калі чалавек адчувае сябе шчасьлівым і запатрабаваным. Нягледзячы ні на што. Сяргей кіруе мясцовым фальклёрным калектывам.
— Я сам родам з Пухавіч. Бацька і маці мае адсюль. Маці мая сьпявала, я ад нараджэньня пяю. У мяне ў калектыве жанчыны, 87 гадоў самай старэйшай. Гэта наша першароднае, наш самы пачатак. Калектываў такіх вельмі мала. У нас Палесьсе гэтым славіцца. Для мяне музыка — гэта ўсё. Я сумясьціў прыемнае з карысным. Я раблю тое, што мне падабаецца, і яшчэ грошы атрымліваю.
А скончым наша падарожжа там, дзе і пачалі яго, у гасьціннай хаце спадарыні Надзеі Папок.
— Калі я хадзіла ў школу, дык народнымі песьнямі грэбавалі. Лічылі, што гэта «дзеравеншчына». А мы падлеткамі бегалі, дзе старэйшыя дзяўчаты. Яны сьпявалі на вуліцы народныя песьні. І мы вучыліся ад іх. І ўсе, і жанчыны, і дзяўчаты, усе ведалі песьні.
— Гэта не была пэўная каста, якая ведае песьні…
— Усе ведалі. У адным канцы сьпяваюць, у другім канцы.
— Такое ідзе рэха…
— Перагукваюцца.
Ой за добрым мужам
Жонка маладзее,
А за нядобрым мужам
Лічанька марнее…
Жонка маладзее,
А за нядобрым мужам
Лічанька марнее…