Лінкі ўнівэрсальнага доступу

Грушаўка пад панскім абярогам


«О, Божа, мой Божа, што робіцца ў сьвеце
Нэ мае спакою нідэ
Мы так роскошуем, а ўціхі нэ маем
Нэ рады багацтвам своім».

Вясковыя бабулі сьпяваюць рэлігійны гімн. На дзіўнай, амаль чыстай украінскай мове. Гэта жыхаркі вёскі Грушаўкі сабраліся на вячоркі. Клічуць іх Юзэфа, Антаніна і Ева. Яны каталічкі ў невядома ўжо якім пакаленьні. Як і ўсе іх аднавяскоўцы. У 17-м стагодзьдзі гэты край тэрытарыяльна належаў да Кароны. А ўладарылі ім польскія магнаты. Якія распаўсюдзілі на традыцыйна праваслаўных абшарах каталіцызм. І гэтую веру ня выбілі за стагодзьдзі ні імпэрскія, ні савецкія ўлады. У сярэдзіне 90-х тут паўстаў мураваны касьцёл Божае Міласэрнасьці, які ашляхеціў сылюэт і надаў вёсцы эўрапейскі выгляд.

Перад касьцёлам старая сялянка з цудоўным імем Ева Адамаўна чакае прыезду ксяндза.


Ева: «Будавалі касьцёл сваімі рукамі. Толькі ксёндз камандаваў, каб цэглу падвозілі».

Карэспандэнт: «А як маліліся за саветамі, калі касьцёла не было?»

Ева: «Як? А тады ў хатах зьбіраліся. Па Жытомірах езьдзілі, па Пінсках езьдзілі. Па хатах зьбіраліся, прыедзе старшыня ды з хаты выганяе, ды кніжкі адбірае».

Да размовы далучаецца 85-гадовы вэтэран, высокі старац Леанід Віткоўскі.


Карэспандэнт: «Ёсьць дзе маліцца зараз вам?»

Леанід: «Касьцёл зараз ёсьць. Ой, касьцёл, касьцёл!»

Карэспандэнт: «А як вы маліліся ў 60-я, 70-я, калі касьцёла не было?»

Леанід: «Не было. У хаце памаліўся, дый усё. Я калі малы быў, дык у Юравічах касьцёл быў. Дык матка мяне хрысьціла аж у Юравічах».

Стары Леанід — вэтэран Другой сусьветнай. Вайну скончыў у Нямеччыне.

Леанід: «У 44-м, у ліпені забралі. І мая дывізія ў бой пайшла».

Карэспандэнт: «І вы ваявалі ў Бэрлінскай апэрацыі?»

Леанід: «Я дайшоў аж да Эльбы. З амэрыканцамі сустрэўся быў».

Карэспандэнт: «Як вам зараз жывецца?»

Леанід: «Ай, кватэры не даюць».

Карэспандэнт: «А дзе вы хацелі кватэру?»

Леанід: «У Нароўлі. На старасьць. Ніяк. Жонка хворая, 29-га году. Ходзіць з палачкай, як я. З выканкама прыйшла папера, што не паложана. Крыўдна. Я так ваяваў. І чатыры браты загінулі. А я, пяты, застаўся жыць».


Вёска належала графам Горватам. Жонка апошняга ўладальніка абшараў, Францішка, паставіла ў вёсцы крыж з касьцяным расьпяцьцем. Крыж ацалеў праз усе віхуры мінулага стагодзьдзя. І нават не згарэў, калі Грушаўку палілі немцы ў 1943-м. Толькі расьпяцьце паламалася на некалькі часьцін, што дадае помніку драматызму. Старажыл Грушаўкі, 75-гадовы Пётар, памятае той пажар.


Карэспандэнт: «А вы ня памятаеце, як і за што спалілі Грушаўку?»

Пётр: «Партызаны ж у вайну стаялі. Немцы на гары стаялі, а партызаны з-за рэчкі. А некаторыя служылі… Ведаеш, народ усякі».

Карэспандэнт: «Служылі ў паліцыі?»

Пётр: «Так. Што не дапалілі, самі хадзілі дапальвалі. Свае людзі. Усё палілі. Сараі, хаты. Але людзей не чапалі».

Але больш крыўдаў у старога не на немцаў з паліцаямі. І не на ваеннае ліхалецьце. А на сёньняшні дзень.

Пётр: «Рабілі дзень і ноч. Ад гіма да гіма».

Карэспандэнт: «А што гэта?»

Пётр: «У 6 устаеш, у 12 лягаеш. Як рабіў, усім трэба быў. „Родина не забудет вас“. А сёньня? 31 сэзон толькі на камбайне адрабіў».

Карэспандэнт: «Ну, родзіна не забыла? Хоць пэнсію плаціць?»

Пётр: «Пэнсію… Што, ужо і пэнсіі ня даць хочаце? Дойдзе і да таго, мабыць, што ўжо пэнсіі не дадуць. Тыя, хто не рабіў, тыя атрымліваюць аднолькава з тымі, хто рабіў. Столькі ў мяне наград, дыпломаў, пахвальных грамат, пісьмаў. А сёньня ніякіх ільготаў, нічога. За якое сьвятло ці дровы. Хто можа гэта растлумачыць?»

Я ня змог растлумачыць, чаму забралі ільготы ў старых сялянаў, якія прымалі ўдзел у ліквідацыі чарнобыльскай аварыі. Працавалі ў 30-кілямэтровай зоне вясной і летам 1986-га. А мой наступны суразмоўца — дык увогуле двойчы ліквідатар. Зыгмунт Маліноўскі двойчы падвяргаўся радыяцыйнай атацы. Падчас выпрабаваньня атамнай бомбы ў 1954-м — і ў 1986-м.


Карэспандэнт: «Гэта вы, атрымліваецца, двойчы ліквідатар».

Зыгмунт: «І за гэта мне нічога. Не атрымліваю нічога. І льгот ніякіх. Плачу за газ па поўнай, за сьвятло па поўнай. Чаму гэта так?»

Карэспандэнт: «І як вам зараз, пры новай радыяцыі?»

Зыгмунт: «Аднолькава. Але я, канечне, трошачкі выпіваю чарачку. Можа, я б даўно і дуба даў».

Карэспандэнт: «А яшчэ пасьля чарачкі калі закурыць…»

Зыгмунт: «Я магу закурыць і ноччу».

Карэспандэнт: «Колькі вы курыце цыгарэт?»

Зыгмунт: «Дваццаць».

Карэспандэнт: «20 цыгарэт удзень і чарачку. Лепшы рэцэпт, каб два разы перажыць радыяцыю і дажыць да 76 гадоў. Давайце закурым. А падчас Чарнобылю вы што рабілі?»

Зыгмунт: «Я на трактары працаваў, езьдзіў у 30-кіламетровую зону. Вазіў сена, салому, касіў там. Ільготы ніякія не даюць. Пэнсію не дабаўляюць. Крыўдна, канечне, мне. Калі б вы мне дапамаглі».

Карэспандэнт: «У Беларусі ўсё залежыць ад аднаго чалавека».

Зыгмунт: «Ад якога?»

Карэспандэнт: «Здагадайцеся з аднаго разу».

Зыгмунт: «Лукашэнка».

Карэспандэнт: «Прыз у студыю».

На адным з грушаўскіх падворкаў я пазнаёміўся з новымі грушаўцамі. Кудрат і Хадзьдзя Закіравы ўскопвалі свой гарод. У Беларусь гэтая таджыцкая сям’я трапіла невыпадкова.


Карэспандэнт: «Вы прыехалі…»

Кудрат: «З Таджыкістану. Была ў нас пасьля распаду Саюзу грамадзянская вайна, апазыцыя ў 92-м годзе».

Карэспандэнт: «Што вы можаце сказаць пра сваю новую радзіму?»

Кудрат: «Від на жыхарства атрымалі. Цяпер можна грамадзянства атрымліваць. Працуем. Я працаваў 10 гадоў галоўным заатэхнікам. Жанка мая тут 11 гадоў кароў даіла. А зараз на пэнсіі, як шматдзетная».

Карэспандэнт: «А колькі дзяцей у вас?»

Хаддзя: «Шасьцёра».

Кудрат: «Усе нас ведаюць, паважаюць, мы паважаем. Дружна жывем. Калі прыехалі, нам дапамагалі першы год. Бульбу, мяса давалі».

Карэспандэнт: «А чаму вы выбралі менавіта Беларусь?»

Хяддзя: «Мы калі жылі ў Таджыкістане, нашы суседзі беларусы былі. Кіно мы глядзелі заўжды. Я заўжды зайздросьціла на такія хаты вясковыя. Мы любілі беларускія фільмы, і во патрапілі. Нашы хлопцы, калі Чарнобыль быў, тут служылі. Мой бацька ў сорак пятым годзе тут служыў. Інвалідам быў».

Кудрат: «Тут ужо другая радзіма».

Але вернемся да нашых пявуньняў. На маё пытаньне пра мову імшы гаваркая цётка Юзэфа красамоўна патлумачыла, чаму тут ня моляцца па-беларуску.


Юзэфа: «Ніяк язык ня вернецца. Ніяк. Тут побач вёска за кілямэтра. Яны на сваім дыялекце гавораць. Яны на нас кажуць «цэкалкі», а мы «гукалкі».

Карэспандэнт: «Цэкалкі і гукалкі».

Юзэфа: «Яны — гу, гу. А мы больш да Ўкраіны, цэкаем. Ну, нам прыгожа так гаварыць. Дзе мы ні бываем, нас разумеюць цудоўна. А песьні зусім ня можам. Мы прывыклі песьні польскія. Мы бліжэй да Ўкраіны акцэнтам. А як па-беларуску цэкаць? Песьні ніяк ня зладжваюцца».

Той стары крыж стаіць на падворку старой прыгажуні Антаніны Жураўскай.


Карэспандэнт: «Што гэта за крыж такі?»

Антаніна: «Гэта колішні. Калісь пан езьдзіў ды станавіў свае крыжы».

Карэспандэнт: «І колькі гадоў гэтаму крыжу?»

Антаніна: «Ужо мне 85. Да маёй эры».

Юзэфа: «Праяжджала пані з панам па вёсцы, Горваты тыя. Паставілі крыж і сказалі, што ахвяруюць яго. Пакуль ён будзе стаяць, ніякага ня будзе ад Бога ні граду, нічога. І ў нас ніколі не было граду, ні дахаў вецер з хатаў не зрываў. Абярэг. Ён і зараз стаіць, бачыце? Трошкі падгніў, дык людзі яго падноўляць, ён ізноў стаіць».

Карэспандэнт: «А да яго было нейкае сьвятое стаўленьне? Да яго хадзілі?»

Антаніна: «Ой! Колькі люду было! Ідзем вакол вёскі і сьпяваем. Дзе крыж стаіць, станавіліся мужчыны, жанчыны — трашчала зямля. Так прыгожа сьпявалі ўсе.

Як дзвоны зазвоняць, мы ў косьцёл ні йдэмо
Не цэнімо слова сьвятэ
Покаймосэ, людэ. Бо горэ нам будэ,
Як Бог нас судыты прыйдэ».


Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG