«Са мной пра гэта не размаўлялі». Пачынаюцца паказы беларускага фільму пра школу, цкаваньне і сэкс

Прома-матэрыялы да фільму Ўлады Сяньковай "II"

11 сьнежня пачынаюцца паказы беларускага фільму «ІІ». На Варшаўскім кінафэстывалі стужка атрымала Адзнаку конкурсу «Вольны дух» за сьмелы аповед гісторыі пра жорсткую рэальнасьць сацыяльнай ізаляцыі. Галоўныя героі кіно — падлеткі. Але школа, рэпэтытары і дыскатэкі — толькі вонкавая форма. Кіно закранае тэмы гвалту, дыскрымінацыі і сэксуальнай адукацыі ў грамадзтве безадносна да ўзросту і сацыяльнага статусу.

«Мы з сааўтарам Сашам Лясько заўсёды хацелі зьняць кіно пра школу, — тлумачыць ідэю рэжысэрка фільму Ўлада Сянькова. — Гэта магчымасьць адлюстраваць нашае грамадзтва праз самы датклівы і адкрыты яго пласт, праз падлеткаў, бо яны ня хлусяць».

Рэжысэрка фільму Ўлада Сянькова

Героі езьдзяць да рэпэтытараў, ня любяць фізру, спрачаюцца з завучам. Яны цалуюцца на дыскатэцы, упершыню напіваюцца, гучна ядуць ссабойкі ў кінатэатры. Экспазыцыя — школьныя часы, які пазнае кожны глядач. А наагул стужка паказвае, што брак належнай сэксуальнай адукацыі вядзе да асабістых жыцьцёвых катастрофаў.

«Як маесься? Гарбату з цукрам? Ты засцерагаесься? Цукеркі будзеш?»

На пытаньне, як зь імі ўпершыню размаўлялі пра сэкс, усе чальцы каманды аднагалосна адказваюць: са мной пра гэта не размаўлялі.

«А не! Памятаю, да мяне маці падышла, — прыгадвае акторка Іларыя Шашко. — Мы з хлопцам ехалі кудысьці адпачываць, яна да мяне зайшла, села і кажа: „Ну ты хоць не заляці там“. Усё!»

Падобную гісторыю, але пра сваю сяброўку, успамінае і рэжысэрка.

«Мама сяброўкі стаяла да яе сьпінай, — апавядае Улада. — Налівала ёй гарбату і пытала: „Як там ва ўнівэрсытэце справы?“ — „Добра“. — „Гарбату з цукрам?“ — „Так“ — „Ты засьцерагаесься?“ — „Так“ — „Добра. Цукеркі будзеш?“ Вось так гэта было. Але гэта не размова пра сэкс і засьцераганьне».

Кадр з фільму "ІІ"

Іншая буйная праблема — цкаваньне. Школьнікі цкуюць школьнікаў; настаўнікі цкуюць школьнікаў, адныя аднаго і бацькоў; бацькі цкуюць дзяцей — і ўсё ідзе колам. Калі герархія ў супольнасьці мае істотнае значэньне, чалавека апаноўвае «зьвер унутры».

«Раз на нейкай дыскатэцы падыходзіць дзяўчынка, — прыгадвае Іларыя. — Пачынае штурхаць мяне і кажа: «У цябе валасы сякуцца!»

Акторка Іларыя Шашко

«У нас быў чат, прысьвечаны дзесяцігодзьдзю заканчэньня школы, — кажа Ўлада. — І некаторыя мае аднаклясьнікі пісалі (умоўна): „Толя Іваноў (вечны выгнанец у клясе. — РС) будзе? Хі-хі, ха-ха, смайлікі са сьлёзкамі. А як жа яго ня будзе!“ І я сяджу і думаю: тваю маць, у цябе ўжо двое дзяцей. А ты не баісься, што тваё дзіця будуць такім жа чынам цкаваць?»

«У мяне бацькі зь цёткай, калі паглядзелі гэты фільм, сказалі: „У нас у школе такое ж было“, — кажа актор Аляксей Вайніловіч. — У спадніцы „ня той“ прыйшла — і цябе зачэпяць заўсёды, і потым сядзіш, сумуеш праз гэта цэлы дзень».

Актор Аляксей Вайніловіч

«У настаўніцы матэматыкі заўсёды быў пэўны хлопчык „для біцьця“, якога потым білі аднаклясьнікі»

Сянькова ўспамінае, што ў яе школе ўсё ішло ад настаўнікаў. Яна спачувае эмацыйнаму выгараньню пэдагогаў, бо і сама калісьці працавала ў дзіцячым цэнтры, але гэта не нагода для татальнага абмежаваньня вучняў. І дакладна не нагода для цкаваньня.

«Я не магу сказаць, што настаўнікі былі спараджэньнем пекла, я вучылася ў найлепшай школе Віцебску, — тлумачыць Улада. — Але мне здаецца, што яны першапачаткова задавалі тон у тым, хто найслабейшы і каго трэба цкаваць. Напрыклад, у настаўніцы матэматыкі заўсёды быў пэўны хлопчык „для біцьця“, якога потым білі аднаклясьнікі. Я не лічу, што гэта пачалося празь яе, але яна таксама, як вынікае, была ў камандзе цкавальнікаў».

Рэжысэрка Ўлада Сянькова

Стужка «ІІ» стваралася пры дапамозе цэнтру візуальных і выканаўчых мастацтваў «Арт Карпарэйшн» і фонду UNESCO. Мікалай Лаўранюк, прадусар фільму, кажа, што ніякіх абмежаваньняў ці цэнзураваньня не было. Адзіная праблема — час, бо кіно здымалі менш чым за тыдзень.

Акторы Аляксей Вайніловіч і акторка Іларыя Шашко і прадусар Мікалай Лаўрэнюк

У сярэднім за дзень здымаецца тры хвіліны фільму, а значыць, на поўнамэтражнае шасьцідзесяціхвіліннае кіно патрэбна мінімум дваццаць здымачных дзён, а дакладней зьменаў па 12 працоўных гадзін. Кожная зьмена — гэта арэнда абсталяваньня, аплата тэхнічнага пэрсаналу і здымачнай каманды. Праз абмежаваны бюджэт «ІІ» зьнялі за 6 дзён зьменамі па 17-19 гадзін запар.

«Дзевятнаццаць гадзін апэратар бегаў зь цяжкай камэрай на руках, — успамінае Сянькова. — У нейкі момант, гэта была ўжо чатырнаццатая гадзіна здымак, ён проста сеў і сказаў: „Зараз мы здымаем гэтую сцэну, і ты выклікаеш новую групу“. Я кажу: „У сэнсе?“ Не, я магу выклікаць новага апэратара, але гэта як маму ці тату зьмяніць. І ён прыслухаўся да гэтага майго „У сэнсе?“, паеў, адпусьціў частку сваёй каманды, узяў камэру і пабег далей».

Апэратар Антон Люмо

«У нас няма грошай, нам няма чаго страчваць, і таму, аказваецца, мы свабодныя»

Мікалай і Ўлада кажуць, што зрабіць кіно ў такім вар’яцкім рэжыме дазволіла толькі такая ж вар’яцкая адданасьць каманды. Рэжысэрка не хавае, што ў ёй увесь час змагаюцца жаданьне зрабіць добрае кіно і хваляваньне, што яна працуе зь людзьмі, не шкадуючы іх. Але яе каманда шмат на што гатовая, і Сянькова ўпэўненая, што ніколі не зрабіла б такое кіно на «Беларусьфільме».

«Мы ведаем, што ў нас няма грошай і мы проста здымаем кіно. Магчыма, будзем мала жыць — сьмяецца Сянькова. — Бо гэта вельмі моцна б’е па здароўі. Але ў Польшчы чакаюць дзесяцігодзьдзямі грошай на свой першы фільм. І для мяне гэта вельмі цікавае назіраньне — аказваецца, мы свабодныя. Нам няма чаго губляць. Вось яна, новая беларуская хваля: такое бясплатнае кіно, неканечне экспэрымэнтальнае, яно можа быць жанравым. Пра нас ужо пачалі казаць і цікавіцца ў Эўропе, думаю, шмат у чым дзякуючы Дар’і Жук. Нас гатовыя там сустрэць і абняць. Але штосьці трэба зрабіць».

Кадр з фільму "II"

ГЛЯДЗІЦЕ ТАКСАМА: На паказах фільму «Крышталь» сабралі больш за 51 тысячу даляраў

Беларускія кінэматаграфісты бясконца паўтараюць: сёлетні выбух незалежных нацыянальных фільмаў у паказе — гэта прыемнасьць, але не сыстэмнасьць. Для сыстэмных зьменаў нам проста неабходны Фонд кіно — дзяржаўнае фінансаваньне паводле адкрытых працэдураў падачы заявак і прыняцьця рашэньняў, сродкі зь якога разьмяркоўваюцца ня толькі на кінастудыю «Беларусьфільм».

«Мы маем дзяржаўную вытворчасьць, над якой стаіць Міністэрства культуры, і фільмы, на якія і людзі асабліва ня ходзяць, і на фэстывалі яны не трапляюць, большасьць фільмаў ідзе проста ў стол, — кажа Мікалай. — Зь іншага боку, гэта новае пакаленьне маладых незалежных кінэматаграфістаў. Улада Сянькова, якая, нават калі бюджэт абмежаваны, усё роўна рухаецца да максымальнай мэты. Я ня ведаю, колькі яшчэ можна здымаць фільмаў бяз грошай. Але пакуль што здымаем».