Вільня сёньня - сталіца незалежнай дзяржавы. Суседняй. І нават рамантычныя адраджэнцы пачатку 90-х ужо амаль разьвіталіся з мроямі пра вяртаньне былой сталіцы ВКЛ статусу галоўнага гораду беларускай дзяржавы. І ўсё ж так хочацца блукаць па яе вузкіх вулках бяз візы ў нацыянальным пашпарце. З дапамогай краязнаўцы Яраша Малішэўскага зробім гэта хаця б па кніжных старонках.
УЛАДЗІМЕР ЖЫЛКА. ВЕРШЫ АБ ВІЛЬНІ. ВЫБРАНЫЯ ТВОРЫ.
Менск, Беларускі кнігазбор, 1998О, места роднае, каханае,
Цябе залье крывіцкі рух!
Лёс кідаў яго паміж Прагай і далёкім Уржумам, дзе й змушаны быў скончыць жыцьцёвы шлях паэт. А Вільня была местам-марай, местам-ідэалам, дзе і спачыць хацелася, “на могілках зацішных Росы”. У «Вершах аб Вільні» і настальгія за мінулай веліччу, і цьвёрдая перакананасьць пра шчасьлівую будучыню, дзе бязь Вільні аніяк. “Зьдзяйсьненьне сапраўднае сувэрэннасьці нашага народу, сапраўднае незалежнасьці адбудзецца толькі ў Вільні ці... нідзе. Менск — этап у разьвіцьці і поступе нашае ідэі”…У Вільні ж выдаваліся і першыя творы. А пра любае места Жылка ў палове дваццатых гадоў пісаў ў Празе. Апынуўшыся пазьней ў савецкім Менску, “паэт красы і хараства” быў там чужы “па форме і ідэйнаму зьместу» і набліжэньня да пралетарскай літаратуры ў яго не назіралася. Было іншае набліжэньне.
О, Вільня, крывіцкая Мекка!
Ці варта прарока ты стрэць?
МАКСІМ БАГДАНОВІЧ. КАСЬЦЁЛ СЬВЯТОЙ ГАННЫ Ў ВІЛЬНІ. ВЫБРАНЫЯ ТВОРЫ.
Менск, “Мастацкая літаратура”, 1996Каб загаiць на сэрцы раны,
Забыцца долi горкi глум,
Прыйдзеце да касьцёлу Ганны!
Там зьнiкнуць сьценi цяжкiх дум.
Максім запачаткаваў, можна сказаць, задаў тон, узровень. І распачалося. Сьвядома, ці не, але бываючы ў Вільні ці ня кожны імкнецца “прывязацца” да касьцёлу. Дый адзін з найгалоўных сымбаляў места – менавіта ён. Зірнеш на гэтую цацачку і дзівісься – як яна, мройная, вытрымала тое, што звальвалася на Вільню. Паглядзіш, і ў чарговы раз усьведамляеш, што за дзяржаву мы пра...спалі. І ці захавалася б тая дзівосная бажніца ў БССР? Невядома. На шчасьце, яна ёсьць. Там, дзе Максім адчуў, што такое Беларусь.
ЯКУБ КОЛАС. ДЗЯДЗЬКА Ў ВІЛЬНІ. НОВАЯ ЗЯМЛЯ. ЗБОР ТВОРАЎ У 14 ТАМАХ. Т. 6.
Менск, “Мастацкая літаратура”, 1974Як выйшаў дзядзька наш з вакзалу,
Яму аж моташна нейк стала
Такое пекла – шум страшэнны,
Снуе народ, як на пажары,
Пад ім аж гнуцца тратуары.
Эй, Божы люд! Якая сіла
Цябе віхрамі закруціла?
Зірнулі на места з вышыні Замкавай гары, на гэтае павуціньне вулак, на вежы касьцёлаў, на іншы сьвет -- тая прыгажосьць, вядома, у душу запала. Ды ўсё ж госьці канчаткова ўсьвядомілі – кожнаму сваё. Пекна, ды нязручна: трэба дахаты падавацца. Родная старонка – мілейшая.
МІКОЛА ШЧАКАЦІХІН. НАРЫСЫ ЗЬ ГІСТОРЫІ БЕЛАРУСКАГА МАСТАЦТВА
Менск, “Навука і тэхніка”, 1993У кнізе, апрача ўсяго -- і віленскія замкі, муры ды бажніцы. Тут упершыню нашае мастацтва разглядаецца, як беларускае, без “адхіленьняў”. І побач зь Мірам, Горадняй, Наваградкам -- Вільня, як неадлучная частка. Час, калі Беларусь, хоць і падзеленая межамі, успрымалася, як адна краіна. Зь Менскам і Смаленскам. Зь Вільняй.
МАРЫЯН ПЕЦЮКЕВІЧ. У ПОШУКАХ ЗАЧАРАВАНЫХ СКАРБАЎ
Вільня, “Рунь”, 1998А скарбы, дарэчы, Пецюкевіч у Вільні знайшоў, прыйшоўшы туды па іх – веды, навуку. І хоць веды, як тое почасту бывае, памножылі смутак, Пецюкевіч ні пра што не шкадаваў: беларускі шлях лёгкім не бывае.