Штосьці, як аповесьць «Аўганец» альбо дзёньнікавыя «Пункціры жыцьця», было ўпершыню надрукавана толькі пасьля сьмерці творцы (так, на старонках часопісу «Дзеяслоў» шмат гадоў выдавалася недрукаваная спадчына Народнага пісьменьніка). Штосьці, як прыпавесьці, у некаторых зь якіх Быкаў раскрыўся як сатырык, і апавяданьні, выходзіла ў пэрыёдыцы, але далёка ня ўсё — у асобных кнігах. Апошнім прыжыцьцёвым выданьнем Васіля Быкава была аўтабіяграфічная «Доўгая дарога дадому».
Разам з Быкавым сышла Эпоха. І цяпер, празь дзевяць год пасьля сыходу, мы працягваем наноў адкрываць для сябе шматгранныя творчасьць і асобу Пісьменьніка.
Васіль Быкаў. Поўны збор твораў. У 14 т. — Менск, Саюз беларускіх пісьменьнікаў; Масква, ТАА «Выдавецтва «Время». Т. 1 — 9
На сёньняшні момант выйшла дзевяць з чатырнаццаці меркаваных тамоў Поўнага збору твораў. То бок — ужо больш за тое, што сам Васіль Уладзімеравіч хацеў пабачыць, склаўшы плян-праспэкт выданьня свайго васьмітомавага Збору — аповесьці, раман, апавяданьні, прыпавесьці, мэмуары, дзёньнікі... У сьвежы, дзявяты том, увайшлі кінасцэнары. Наперадзе — літаратуразнаўчыя артыкулы, прамовы, публіцыстыка, інтэрв’ю, ліставаньне...
І ці ж ня нонсэнс, што выданьне збору твораў Народнага пісьменьніка ажыцьцяўляецца не дзяржавай, а сіламі грамадзкасьці й незалежнага Саюзу пісьменьнікаў?
Быкаў на Свабодзе. (Бібліятэка Свабоды. ХХІ стагодзьдзе). — 2-е выд., дапоўненае. — Радыё Свабодная Эўропа/Радыё Свабода, 2005
Чытаючы гэтую кнігу, касьцяк якой і асаблівую каштоўнасьць складаюць свабодаўскія гутаркі з Васілём Быкавым ад 1991 году, дзіву даесься, наколькі празорлівымі былі ягоныя прагнозы й ацэнкі сытуацыі. Нават у 1993 годзе, яшчэ да ўсяго, ён ня меў аніякіх ілюзіяў («Прадчуваньні мае самыя змрочныя, і я толькі хачу, каб яны ня спраўдзіліся» — такія словы вынесеныя ў загаловак інтэрв’ю).
Адзін з разьдзелаў кнігі называецца «Пасьля Быкава», дзе на пяцідзесяці старонках зьмешчаны своеасаблівы дайджэст — тэксты перадачаў, што склалі абсяг ад першага эфіру пасьля сьмерці пісьменьніка, да саракавінаў. Вось жа, складаецца ўражаньне, што з сыходам Васіля Быкава сапраўды пачалася новая эпоха — Эпоха пасьля Быкава. Бяз Быкава ў кагосьці нібыта разьвязаліся рукі: ужо ўвосень вяшчаньне БТ перайшло на расейскую, быў забаронены Ліцэй, зацкаваны Саюз пісьменьнікаў, пачалася чыстка школьных праграмаў, ціск на незалежную прэсу...
Думаецца, Быкаў ня быў пэсымістам. Проста — добра дасьведчаным аптымістам, і ніколі ня хлусіў — ні сабе, ні свайму чытачу альбо, у дадзеным выпадку, — слухачу.
Васіль Быкаў. Бліндаж: аповесьці. Бібліятэчка «Дзеяслова». — Менск: выд. В. Хурсік, 2006
Кнігу склалі незавершаная аповесьць «Бліндаж» і нідзе, акрамя газэтнага варыянту 1958 году, не друкаваная дэбютная аповесьць «Апошні баец».
Гэтыя два творы — як полюсы, між якіх нацягнутая ніта ўсёй творчасьці пісьменьніка. Схэматычны «Апошні баец», хутчэй прыгодніцкі экшн пра вайну, практычна пазбаўлены псіхалягізму, які сам Быкаў ацэньваў звышкрытычна (казаў, што гэта «вельмі кепская аповесьць», бачыў у ёй фальш і жаданьне пачаткоўцы «абы надрукаваць, абы патрафіць» і не ўключаў у зборы твораў), і адкладзены ў 87-м «Бліндаж», пра які пісьменьнік думаў ледзь не да апошняга свайго дня... Між імі — штодзённая праца, жорсткая самакрытыка і... Божы дар, цалкам аддадзены служэньню свайму народу, Літаратуры, Праўдзе.
Юрась Залоска. Праўда як рэлігія. — Менск: Медисонт, 2010. — (Бібліятэка Саюза беларускіх пісьменнікаў «Кнігарня пісьменніка»).
Запісваючы ў сярэдзіне 1990-х гутаркі з Васілём Быкавым, былы журналіст, супрацоўнік газэты «ЛіМ», а цяпер праваслаўны сьвятар Юрась Залоска, мажліва, і сам не да канца разумеў, наколькі па-прароцку надзённа будуць гучаць быкаўскія словы цяпер, амаль праз дваццаць год. У анатацыі да кнігі зазначана: «Гэта нацыянальная споведзь „песыміста ў адносінах да пакалення свайго веку“ і валадара беларускай нацыянальнай ідэалогіі будучыні — вялікага літаратара, мастацтвазнаўцы, філосафа, палітыка, грамадзяніна і прарока». Ці ёсьць яшчэ ў нашай літаратуры постаць, пра якую ў падобных словах ня будзе і ценю мастацкага перабольшаньня? І ці зьявіцца?..
Васіль Быкаў. Гарадзенскі архіў: Невядомыя творы, незавершанае, нататнікі за 1957-1972 гады. — «Гарадзенская Бібліятэка», 2012, вып. 15
Штосьці падказвае, што нават такі дыхтоўны, як вышэй згаданы, збор быкаўскіх твораў наўрад ці будзе поўным і вычарпальным. Бо — ці ж вычарпальны акіян?.. Напрыклад, ня так даўно сыны Васіля Ўладзімеравіча перадалі дасьледніку і біёграфу Быкава Сяргею Шапрану «вялікі чамадан з рукапісамі і машынапісамі», што склалі аб’ёмную таміну гарадзенскага архіву пісьменьніка.
У гэтай кнізе — перадгісторыя і пачатак вялікай Быкаўскай эпапеі. На маю думку, гэтае выданьне будзе карысным перадусім маладым літаратарам — як узор стаўленьня і да творчасьці, і да сябе як творцы. Вось невялічкая цытата з творчай аўтабіяграфіі, дзе Васіль Быкаў апісвае свае пачуцьці ад таго, як у 36 год ён стаў аўтарам першае кнігі: «Дзіўна было, як непадобна да ранейшага выглядала ўсё на друкаваных старонках, як гэта было слаба, наіўна, нецікава і коснаязыка. Здавалася, я пісаў ня так, я шмат чаго не пазнаваў. Нібы гэта былі не мае творы, а чые іншыя. Часам я кідаўся да машынапісных арыгіналаў, здавалася мне, у кнізе папсавалі, паблыталі, але не, усё там было дакладна, як у арыгінале. Незвычайная нейкая метамарфоза, ілюзія пераўтварэньня са стратай якасьці! Пасьля я перажыў іх шмат і ўжо не зьдзівіўся, а тады гэта ўразіла моцна і надоўга».
І кожны, хто знаёмы з пазатэкставымі фактамі творчасьці Быкава, ведае, што ў гэтых словах няма какецтва. Падобнае самакрытыкі, часам блізкае да самаедства, знаходзім скрозь — і ў дзёньніках ды мэмуарах, і ў пранізьліва спавядальных ліставаньнях, да якіх Быкаў ставіўся, можа, ня менш сур’ёзна, чым да мастацкіх тэкстаў.
Разам з Быкавым сышла Эпоха. Патасна сказана, але ці шмат тут перабольшаньня? Вядома ж, гэтымі пяцьцю пунктамі пасьмяротныя выданьні Васіля Быкава не вычэрпваюцца. І дай Бог, каб публікацыі быкаўскіх твораў не спыняліся ніколі. Але вось чаго напраўду бракуе — тое актуальных літаратуразнаўчых працаў. Ці да рэшты зразумелы нам гэты празаік? Ці расчытаны далей за словы «прарок» і «сумленьне нацыі»? Рызыкну выказаць сумнеў. Ці ладзяцца канфэрэнцыі, быкаўскія чытаньні? Ці абараняюцца, зрэшты, сёньня дысэртацыі па яго творчасьці? Ці будзе 90-я гадавіна з дня народзінаў Быкава адзначацца на дзяржаўным узроўні? У мяне няма адказаў на гэтыя пытаньні. Але — каб жа ж мае змрочныя прадчуваньні ня спраўдзіліся!
Разам з Быкавым сышла Эпоха. І цяпер, празь дзевяць год пасьля сыходу, мы працягваем наноў адкрываць для сябе шматгранныя творчасьць і асобу Пісьменьніка.
Васіль Быкаў. Поўны збор твораў. У 14 т. — Менск, Саюз беларускіх пісьменьнікаў; Масква, ТАА «Выдавецтва «Время». Т. 1 — 9
На сёньняшні момант выйшла дзевяць з чатырнаццаці меркаваных тамоў Поўнага збору твораў. То бок — ужо больш за тое, што сам Васіль Уладзімеравіч хацеў пабачыць, склаўшы плян-праспэкт выданьня свайго васьмітомавага Збору — аповесьці, раман, апавяданьні, прыпавесьці, мэмуары, дзёньнікі... У сьвежы, дзявяты том, увайшлі кінасцэнары. Наперадзе — літаратуразнаўчыя артыкулы, прамовы, публіцыстыка, інтэрв’ю, ліставаньне...
І ці ж ня нонсэнс, што выданьне збору твораў Народнага пісьменьніка ажыцьцяўляецца не дзяржавай, а сіламі грамадзкасьці й незалежнага Саюзу пісьменьнікаў?
Быкаў на Свабодзе. (Бібліятэка Свабоды. ХХІ стагодзьдзе). — 2-е выд., дапоўненае. — Радыё Свабодная Эўропа/Радыё Свабода, 2005
Чытаючы гэтую кнігу, касьцяк якой і асаблівую каштоўнасьць складаюць свабодаўскія гутаркі з Васілём Быкавым ад 1991 году, дзіву даесься, наколькі празорлівымі былі ягоныя прагнозы й ацэнкі сытуацыі. Нават у 1993 годзе, яшчэ да ўсяго, ён ня меў аніякіх ілюзіяў («Прадчуваньні мае самыя змрочныя, і я толькі хачу, каб яны ня спраўдзіліся» — такія словы вынесеныя ў загаловак інтэрв’ю).
Адзін з разьдзелаў кнігі называецца «Пасьля Быкава», дзе на пяцідзесяці старонках зьмешчаны своеасаблівы дайджэст — тэксты перадачаў, што склалі абсяг ад першага эфіру пасьля сьмерці пісьменьніка, да саракавінаў. Вось жа, складаецца ўражаньне, што з сыходам Васіля Быкава сапраўды пачалася новая эпоха — Эпоха пасьля Быкава. Бяз Быкава ў кагосьці нібыта разьвязаліся рукі: ужо ўвосень вяшчаньне БТ перайшло на расейскую, быў забаронены Ліцэй, зацкаваны Саюз пісьменьнікаў, пачалася чыстка школьных праграмаў, ціск на незалежную прэсу...
Думаецца, Быкаў ня быў пэсымістам. Проста — добра дасьведчаным аптымістам, і ніколі ня хлусіў — ні сабе, ні свайму чытачу альбо, у дадзеным выпадку, — слухачу.
Васіль Быкаў. Бліндаж: аповесьці. Бібліятэчка «Дзеяслова». — Менск: выд. В. Хурсік, 2006
Кнігу склалі незавершаная аповесьць «Бліндаж» і нідзе, акрамя газэтнага варыянту 1958 году, не друкаваная дэбютная аповесьць «Апошні баец».
Гэтыя два творы — як полюсы, між якіх нацягнутая ніта ўсёй творчасьці пісьменьніка. Схэматычны «Апошні баец», хутчэй прыгодніцкі экшн пра вайну, практычна пазбаўлены псіхалягізму, які сам Быкаў ацэньваў звышкрытычна (казаў, што гэта «вельмі кепская аповесьць», бачыў у ёй фальш і жаданьне пачаткоўцы «абы надрукаваць, абы патрафіць» і не ўключаў у зборы твораў), і адкладзены ў 87-м «Бліндаж», пра які пісьменьнік думаў ледзь не да апошняга свайго дня... Між імі — штодзённая праца, жорсткая самакрытыка і... Божы дар, цалкам аддадзены служэньню свайму народу, Літаратуры, Праўдзе.
Юрась Залоска. Праўда як рэлігія. — Менск: Медисонт, 2010. — (Бібліятэка Саюза беларускіх пісьменнікаў «Кнігарня пісьменніка»).
Запісваючы ў сярэдзіне 1990-х гутаркі з Васілём Быкавым, былы журналіст, супрацоўнік газэты «ЛіМ», а цяпер праваслаўны сьвятар Юрась Залоска, мажліва, і сам не да канца разумеў, наколькі па-прароцку надзённа будуць гучаць быкаўскія словы цяпер, амаль праз дваццаць год. У анатацыі да кнігі зазначана: «Гэта нацыянальная споведзь „песыміста ў адносінах да пакалення свайго веку“ і валадара беларускай нацыянальнай ідэалогіі будучыні — вялікага літаратара, мастацтвазнаўцы, філосафа, палітыка, грамадзяніна і прарока». Ці ёсьць яшчэ ў нашай літаратуры постаць, пра якую ў падобных словах ня будзе і ценю мастацкага перабольшаньня? І ці зьявіцца?..
Васіль Быкаў. Гарадзенскі архіў: Невядомыя творы, незавершанае, нататнікі за 1957-1972 гады. — «Гарадзенская Бібліятэка», 2012, вып. 15
Штосьці падказвае, што нават такі дыхтоўны, як вышэй згаданы, збор быкаўскіх твораў наўрад ці будзе поўным і вычарпальным. Бо — ці ж вычарпальны акіян?.. Напрыклад, ня так даўно сыны Васіля Ўладзімеравіча перадалі дасьледніку і біёграфу Быкава Сяргею Шапрану «вялікі чамадан з рукапісамі і машынапісамі», што склалі аб’ёмную таміну гарадзенскага архіву пісьменьніка.
У гэтай кнізе — перадгісторыя і пачатак вялікай Быкаўскай эпапеі. На маю думку, гэтае выданьне будзе карысным перадусім маладым літаратарам — як узор стаўленьня і да творчасьці, і да сябе як творцы. Вось невялічкая цытата з творчай аўтабіяграфіі, дзе Васіль Быкаў апісвае свае пачуцьці ад таго, як у 36 год ён стаў аўтарам першае кнігі: «Дзіўна было, як непадобна да ранейшага выглядала ўсё на друкаваных старонках, як гэта было слаба, наіўна, нецікава і коснаязыка. Здавалася, я пісаў ня так, я шмат чаго не пазнаваў. Нібы гэта былі не мае творы, а чые іншыя. Часам я кідаўся да машынапісных арыгіналаў, здавалася мне, у кнізе папсавалі, паблыталі, але не, усё там было дакладна, як у арыгінале. Незвычайная нейкая метамарфоза, ілюзія пераўтварэньня са стратай якасьці! Пасьля я перажыў іх шмат і ўжо не зьдзівіўся, а тады гэта ўразіла моцна і надоўга».
І кожны, хто знаёмы з пазатэкставымі фактамі творчасьці Быкава, ведае, што ў гэтых словах няма какецтва. Падобнае самакрытыкі, часам блізкае да самаедства, знаходзім скрозь — і ў дзёньніках ды мэмуарах, і ў пранізьліва спавядальных ліставаньнях, да якіх Быкаў ставіўся, можа, ня менш сур’ёзна, чым да мастацкіх тэкстаў.
Разам з Быкавым сышла Эпоха. Патасна сказана, але ці шмат тут перабольшаньня? Вядома ж, гэтымі пяцьцю пунктамі пасьмяротныя выданьні Васіля Быкава не вычэрпваюцца. І дай Бог, каб публікацыі быкаўскіх твораў не спыняліся ніколі. Але вось чаго напраўду бракуе — тое актуальных літаратуразнаўчых працаў. Ці да рэшты зразумелы нам гэты празаік? Ці расчытаны далей за словы «прарок» і «сумленьне нацыі»? Рызыкну выказаць сумнеў. Ці ладзяцца канфэрэнцыі, быкаўскія чытаньні? Ці абараняюцца, зрэшты, сёньня дысэртацыі па яго творчасьці? Ці будзе 90-я гадавіна з дня народзінаў Быкава адзначацца на дзяржаўным узроўні? У мяне няма адказаў на гэтыя пытаньні. Але — каб жа ж мае змрочныя прадчуваньні ня спраўдзіліся!