Алесь Таболіч: Беларусы пачалі ўсьведамляць, што абараніць сябе могуць культурай

Your browser doesn’t support HTML5

Чым выкліканы выбух цікавасьці да традыцыйнага беларускага арнамэнту? Ці зьяўляецца арнамэнт на вышыванках, татуіроўках, сувэнірнай прадукцыі культурным кодам сучасных беларусаў? І ці наблізіць мода на адмеціны беларушчыны час, калі насельніцтва Беларусі ўсьвядоміць сябе народам?

Пра гэта разважае госьць Свабоды — музыка, лідэр гурту «Znich‎», мастак, майстар тату Алесь Таболіч.

Фрагмэнты перадачы

— У чым вы бачыце прычыны, што апошнім часам адбыўся выбух цікавасьці да вышыванак і татуіровак з нацыянальнымі матывамі? Гэта рэакцыя на падзеі ва Ўкраіне, а ў вышыванках, нацыянальных сымбалях многія беларусы шукаюць паратунку? Што для беларусаў нацыянальны арнамэнт, нацыянальны матыў? Пашпарт беларуса, культурны код?

— Гэта — культурны код. Калі ў нас забараняюць увогуле звацца беларусам, калі складана ў Беларусі размаўляць па-беларуску, бо на цябе пачынаюць глядзець як на апазыцыянэра, тады нармальныя людзі, патрыёты падкрэсьліваюць сваю любоў да радзімы праз культуру. Якой бы палітыка ні была, культура застаецца культурай. І чалавек, які паважае сваю краіну, паважае і яе культурныя традыцыі, родныя матывы. Ён будзе паважаць і мову сваю, і песьню, і ўвогуле мастацтва, якое жыве ў нас. І акурат гэтымі татуіроўкамі чалавек сябе пазначае як беларуса.

— А чаму менавіта цяпер у Беларусі ўзрасла цікавасьць да тату ў нацыянальных матывах?

— Тут ёсьць два моманты. Па-першае, за дваццаць гадоў незалежнасьці Беларусі выкрышталізавалася адчуваньне, хай і недасканалае яно, недаробленае, што беларусы ёсьць нацыяй. Адсюль і ўсьведамленьне, што гэта наша — ці тыя ж вышыванкі, ці нейкія геральдычныя знакі. Калі ж казаць пра татуіроўку, дык раней выбівалі на целе зорачкі, герогліфы, англамоўныя надпісы. Цяпер прыйшла мода іншая. Яна не навязаная звонку. Яна стала як бы характэрнай душой паўсядзённага жыцьця. Натуральна, у пэўным сэнсе на гэта паўплывала палітыка, тое, што адбылося ва Ўкраіне з нашым братэрскім народам. І беларусы паціху ўсьведамляюць, што яны могуць страціць самае галоўнае, а абараніць сябе могуць толькі культурай. Менавіта культурай, а не агрэсіяй.

— Сапраўды, пачалася павальная мова на беларускія знакі. Нават бээрэсэмаўцы, я не кажу ўжо пра спартоўцаў, музыкаў, набіваюць сабе адмеціны беларушчыны. Ці лічыце вы, што рост цікавасьці да арнамэнту — вышыванак, тату — наўпрост прапарцыянальны росту нацыянальнай самасьвядомасьці?

— Як мне падаецца, нацыянальная самасьвядомасьць была яшчэ і ў тых жа 1980-х гадах, у савецкі час. Але ўсьведамленьне, што гэта сапраўды наша, што гэта можна страціць, узьнікла менавіта цяпер. І таму людзі імкнуцца сябе пазначыць. Гэта і ёсьць той код, пра які вы кажаце. Вельмі прыемна, калі прыяжджаеш у іншыя краіны, і на табе бачаць той жа беларускі арнамэнт, людзі зьдзіўляюцца: а што гэта на табе? А, арнамэнт, беларускі?.. Для іх гэта адкрыцьцё беларуса і Беларусі. Мы ня можам мовай перадаць сваю нацыянальную адметнасьць, а на целах людзі бачаць нашу прыналежнасьць да беларускага народу. А калі б мы былі ў нейкіх герогліфах ці японскіх драконах, ніхто б на гэта і не зьвярнуў увагі.