Ці будуць у Беларусі хаваць жывёлаў “па-людзку”?

Ігар Карней, Менск Гэтак жа, як і людзі, ня вечныя і жывёлы. Яны таксама канаюць ад старасьці і хваробаў, гінуць пад коламі аўтамабіляў. Але калі для людзей-нябожчыкаў існуюць могілкі, створаныя рытуальныя службы, то дзе пахаваць хатняга любімца?
У менскім мікрараёне Ўручча на сабачым выгуле паміж вуліцай Шугаева і кальцавой дарогай сёлетняй вясной зьявіўся ўзгорачак, абкладзены камянямі і завалены вянкамі і кветкамі. Магіла сабакі, чыйгосьці хатняга любімца. Вянкі і кветкі ўвесь час абнаўляюцца: не зарастае сьцежка памяці. Вось такое выйсьце знайшлі гаспадары гэтага здохлага сабакі. Іншыя проста прыкопваюць цела пад кустом, а то і выкідваюць на сьметніцу. Колісь у гэтакі спосаб я пахаваў свайго маленькага хамячка. А вось маім сваякам, калі здох іхны 100-кіляграмовы ньюфаўдлэнд, давялося наймаць аўто, грузчыкаў і капачоў, каб пахаваць жывёліну ў лесе.

Кожны гаспадар па-свойму вырашае гэтую праблему. Могілкі хатніх жывёлаў – такое паняцьце для краіны пакуль што зьяўляецца нонсэнсам. Супрацоўніца вэтэрынарнай лябараторыі Менску нават разгубілася, калі я запытаўся: ці ёсьць у Беларусі адмысловыя месцы для афіцыйнага пахаваньня хатніх любімцаў?

(Супрацоўніца лябараторыі: ) “У якім сэнсе афіцыйна – могілкі для жывёлаў, ці што? У нас ёсьць скатамагільнік для жывёлаў. Наконт чагосьці іншага ня ведаю”.

Разам з тым, хрысьціянства не ўхваляе аказаньне рытуальных паслугаў жывёлам. Гэтая супярэчнасьць з хрысьціянствам у бальшыні эўрапейскіх краінаў разьвязаная на карысьць людзей. Менавіта людзей, бо стварэньне могілак для жывёлаў – гэта перадусім клопат пра людзей, бо для многіх гаспадароў сьмерць іхных хатніх любімцаў – вялікае гора. Дарэчы, я патэлефанаваў у адну з рытуальных крамаў Менску і запытаўся: ці былі замовы на вянкі і стужкі з надпісамі для жывёлаў?

(Крамнік: ) “Для жывёлаў?.. Хвіліначку… Алё?.. Так, дзяўчаты кажуць, што замаўлялі, мастачкі пісалі таблічкі. І сабакам, і катам. Рэдка, але бываюць такія замовы”.

Другі аспэкт гэтай праблемы – экалягічны. На Захадзе зразумелі, што кантраляваныя пагосты для жывёлы значна болей бясьпечныя для здароўя гарадоў, чым хаатычныя пахаваньні, якія зьяўляюцца распаўсюднікамі шматлікіх інфэкцыяў. Ужо і ў суседніх зь Беларусьсю краінах зробленыя адпаведныя захады. Гэтак, у Латвіі на пачатку жніўня будуць адкрытыя могілкі хатніх жывёл. Ініцыятыва – прыватная, і пахаваньне будзе рабіцца за грошы. А сабачы крэматорый, які пакуль дзейнічае, зачыняць, бо ён парушае экалёгію. У Беларусі ж пра крэматорый толькі думаюць. Вось што распавяла супрацоўніца кіналягічнага клюбу “Эліт” Алена:

(Алена: ) “У сьметніцу выкідваць нельга, вынесьці на вуліцу і закапаць пад плотам вы таксама ня маеце права. А куды? Невядома куды! Вось людзі і закапваюць здохлых сабак у полі, лесе ці на лецішчах. Нават у дзяржаўных лякарнях, калі прыносяць жывёліну, лекары ўсыпляюць, а затым цела аддаюць гаспадару. Што хочаце, тое і рабіце. Маўляў, пахаваньне – гэта справа самога гаспадара. Гэта ёсьць вялікая праблема, бо ў нас сабакі ні да каго не належаць: ні да спорту, ні да дзяржаўнай адукацыі… Сабачнікі – ніхто. Калі раней быў ДТСААФ, і да яго сабакаводы належалі, дык цяпер, як ДТСААФ падзяліўся – усё, сабакаводы самі па сабе. Спрабавалі мы выбіць месца на могілках, ці зрабіць адмысловыя могілкі для сабак, нічога не атрымалася”.

Цяпер сябры клюбу “Эліт” захапіліся ідэяй – арганізаваць перасоўны крэматорый для сабак. Яны ўжо пайшлі па інстанцыях, даведваюцца, якія патрэбныя паперы. Пра нейкія дэталі праекту пакуль не гавораць, але вераць, што ідэя ажыцьцявіцца ўжо неўзабаве.