«Пяку і спыніцца не магу!» Як юрыстка пайшла са стабільнай працы дзеля хлеба

Вольга Бахметава 20 гадоў працавала юрысткай. Мела стабільную працу, заробак, службовы рост. Пасьля водпуску для догляду дзіцяці вырашыла зьмяніць прафэсійны занятак — каб пячы хлеб. «Страшна было! Муж якраз зьмяніў працу, крэдыты...» — сёньня Вольга не шкадуе пра свой крок. Яе аповед — у працягу цыклю Свабоды «Безь дзяржавы».

У праекце «Безь дзяржавы» мы апавядаем гісторыі беларусаў, якія даюць рады жыць на сваім хлебе, без дапамогі дзяржавы, а часта і насуперак ёй. У чым іхная жыцьцёвая філязофія, якія прынцыпы і сакрэты дапамагаюць дасягаць мэтаў?

Утульны сьветлы дом. На драўляных сьценах мастацкія працы гаспадара дома — фатографа, малюнкі Вольгі. Пахне хлебам. На стале — сочыва, мёд, бісквіт, хлеб. Усё сваімі рукамі робленае. Сочым за цудадзейным майстэрствам прыгатаваньня хлеба. Слухаем «хлебную гісторыю» Вольгі.

Вольга Бахметава

«Да хлеба было таксама жыцьцё. Іншае»

Вольга працавала юрысткай у дзяржаўнай установе. Усё было «добра і стабільна» — пасада, рост па службе, заробак і будучыня.

«Але я разумела, што ровар ня вынайду. Дый ровары там не патрэбныя. Цяпер я ўпэўнена, што можна зарабляць любімай справай. Тады было страшна сыходзіць са стабільнай працы — дзеці, крэдыты. Усё залежыць ад стаўленьня чалавека да жыцьця. Калі ты ў жыцьці пазытыўны і ўпэўнены, што сыдзеш з працы і будзеш зарабляць іншым, ня так страшна», — кажа Вольга.

Яна пайшла з працы і адкрыла зь сяброўкай краму рамесьніцкіх вырабаў. Але хацелася ня проста прадаваць, а нешта рабіць сваімі рукамі. Тут прыляцела «падказка» — нясмачны крамны хлеб.

«Яшчэ і цьвіў. Як яго есьці? Раней я думала, што я зусім „міма духоўкі“. Але мне далі рошчыну (цеставая мяшанка альбо закваска, робіцца з жытнёвай мукі і вады. — РС), патлумачылі: шклянка таго, шклянка таго — і пачалася хлебная гісторыя», — з задавальненьнем узгадвае пекарка.

Спачатку вучылася ў майстроў. Цяпер сама вучыць іншых

Вольга ўпэўнена: хлеб аб’ядноўвае людзей. «Хлеб — гэта карані, сям’я, утульнасьць», — кажа суразмоўніца.

Яна «адшкадавала» грошай і пачала займацца ў онлайн-школе па выпечцы хлебу расейцаў Корнышавых. Потым вучылася ў беларускі Тамары Бажко. Езьдзіла на майстар-клясы да вядомага хлебапёка з ЗША Джэфры Гамэльмана.

«Першы раз я не пасьпела запісацца на майстар-клясу, ды грошай на навучаньне асабліва ня мела. Езьдзіла ў Пецярбург, каб хоць падпісаць у Гамэльмана ягоную кнігу „Хлеб“. Гэта біблія хлебапёкаў. Ён быў так уражаны, што на наступную майстар-клясу запрасіў мяне бясплатна», — сьмяецца Вольга.

Куды прыводзіць хлеб

Хлеб прынёс Вользе ня толькі радасьць ад занятку любімай справай, але і навыкі, якія прыносяць заробак.

Цяпер Вольга працуе куратарам онлайн-курсаў хлебапёкаў. Яе запрасілі працаваць у пякарню. Яна ўдзельнічае ў праекце «Филин good» Школы сацыяльнага прадпрымальніцтва.

«У Школу сацыяльнага прадпрымальніцтва я прыйшла праз хлеб, вучыцца і вучыць фінансавай пісьменнасьці. Рамесьнікі могуць рабіць добрыя рэчы. Але калі фінансавы складнік „прасядае“, цяжка дасягнуць посьпеху. Трэба пралічыць маркетынгавыя хады. Пра хлеб я палічыла — на ім у прынцыпе можна зарабляць», — кажа Вольга.

Яна ўдзельніца клюбу «Файны ўзрост». Клюб згуртаваў актыўных жыхароў Гомля, здольных на любы «варушняк», які зьмяняе чалавека і яго асяродзьдзе.

Вольга лічыць, што цяпер ёсьць магчымасьці рабіць тое, што любіш, умееш — і зарабляць.

«Калі чалавек упэўнены, што нельга ніяк зарабіць, усё блага, у благой краіне нарадзіўся — яго не пераканаеш у адваротным», — лічыць пекарка.

«Першы раз страшна было прадаць бохан хлеба. Я пяку хлеб на замову канкрэтным людзям і абавязкова пяку „бохан-блізьнец“ для сябе — каб быць упэўненай у якасьці. І вось я пяку, пяку і спыніцца не магу! Мне падабаецца, што вось гэты бохан — для пэўнага чалавека. Гэта перадача ня проста хлеба, нечага большага», — кажа Вольга.

«Выпякаць хлеб — прыемнасьць, даступная кожнаму»

На лядоўні Вольгі — аркуш паперы. Там рознымі сказамі апісана адно: «Рабі толькі тое, што любіш». Любімаму занятку трэба ахвяраваць час.

Суткі — столькі можа пайсьці на выпяканьне хлеба з рошчыны ў Вольгі.

— Па абедзе ці зь вечара дастаю рошчыну і кармлю яе (корм — гэта вада і мука). — Яна падымецца і распушыцца. — На ноч рашчыняю цеста. — Устаю а 5–6 раніцы і рыхтую цеста. Потым яно стаіць-расьце 1,5–4 гадзіны. — Пяку хлеб.

«Мука, вада... І з гэтага нараджаецца хлеб! Людзі пякуць і з дражджамі, а мне больш хлеб на рошчыне (гэта дзікія дрожджы) падабаецца. Рошчына, якую мне даў Гамэльман, — 1980 году „нараджэньня“. Ёсьць і старэйшыя, чым яна. Некаторыя кажуць, што трэба зьмяняць рошчыну раз на паўгода. Мне здаецца, што калі яе даглядаць, карміць — то ўсё зь ёй будзе добра, мікраарганізмы будуць там сабе размнажацца і радаваць хлеб. Выпечка хлеба — гэта простая прыемнасьць, даступная кожнаму», — кажа Вольга.

Паводле яе, у хлебе на рошчыне працэсы браджэньня скончаныя, ён не «расьце» ў жываце потым, як гэта можа быць з крамным хлебам.

Чаму добры хлеб ня варта шукаць у гіпэрмаркетах

Непасрэдны ўдзел пекара ў працэсах выпяканьня хлеба, па сутнасьці, невялікі.

«Ты павінен разумець усе працэсы, наглядаць, умешвацца. У мяне першая рошчына была ў слоіку пад накрыўкай і выбухнула! Стаяла ў лядоўні, пабіла яйкі», — сьмяецца Вольга. Яна зьвяртае ўвагу: з хлебам на рошчыне халтура ня пройдзе.

«Гэта ня проста мука і вада, замес. Ня выйдзе такое, што „цяп-ляп і гатова“. Хлеб — гэта стаўленьне да таго, што ты робіш. Хлеб мае вялікую гісторыю, як і людзі. Але мы часам губляем свае карані і пачынаем задумвацца: „Што ня так у нашым жыцьці? Пры невялікім ветры губляем раўнавагу. Дзе нашы карані, дзе сілы і рэсурсы?“ Хлеб — гэта простыя рэчы, каштоўнасьці», — разважае пекарка.

Добры, сапраўдны хлеб ня варта шукаць у гіпэрмаркетах, пераконвае суразмоўніца.

«Сапраўды хлеб для буйных вытворцаў рабіць нявыгадна — доўгі працэс. Плюс ягоны кошт будзе залаты. Нават калі пішуць „хлеб па старажытных рэцэптах“ — гэта не зусім праўда. Бо параўнайце, якая раней была зямля і якая цяпер. Колькі ўсяго цяпер у яе напхана. Як раней адбельвалі муку — і як цяпер робяць. Цяпер надзвычай хуткі тэмп жыцьця. Усе хочуць больш пасьпець, больш узяць. Гэта ня так блага, але ад гэтага наступае дысбалянс», — кажа Вольга.

ГЛЯДЗІЦЕ ТАКСАМА: Пякарня Элгуджы. Як у Горадні робяць хачапуры і лавашы, што раскупляюцца без астачы